وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

مطلب آموزشی: راه اندازی صفحه کلید بریل در اندروید‌های 6 به بالا

کمپانی Google از آن دست شرکت‌هایی است که خوشبختانه به موضوع دسترسی نابینایان به امکاناتش بسیار اهمیت می‌دهد. هر روز شاهد عرضه یک فناوری تازه یا مناسب‌سازی یک تکنولوژی قدیمی برای کاربران نابینا در این شرکت هستیم. نمونه‌اش هم عرضه صفحه کلید بریل است.

اما این صفحه کلید دقیقاً چیست و چطور کار می‌کند؟ سؤالی است که در این پست بدان جواب می دهیم.

صفحه کلید بریل، بر روی صفحات لمسی اینطور کار می‌کند که شما باید گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید و شست هر دو دست را به عنوان نگه دارنده در زیر گوشی قرار دهید و از انگشتان هر دو دست، به عنوان ابزار تایپ بریل، استفاده کنید. درست به همان شیوه که در ماشین پرکینز انجام می‌شود. البته با این تفاوت که در پرکینز یا برجسته نگار، انگشت‌های دو دست، در کنار هم قرار می‌گیرند، در حالی که در این نرم‌افزار، انگشت‌ها باید رو به روی هم مستقر شوند.

برای فعال کردن صفحه کلید بریل، از آنجا که این قابلیت یکی از امکانات تازه Talkback است، ابتدا باید صفحه‌خوان talkback را به آخرین نسخه، به‌روز کنید. برای این کار می‌توانید از این لینک در Google play یا این یکی در کافه بازار استفاده کنید. بعد از به‌روز‌رسانی، گزینه‌ای با نام Braille keyboard به تنظیمات talkback اضافه خواهد شد. با روشن کردن این گزینه، صفحه کلیدی به نام talkback keyboard، به فهرست صفحه کلید‌های نصب شده در گوشی اضافه می‌شود.

برای فعال کردن صفحه کلید، ابتدا به مسیر settings > general > language and input رفته و default keyboard را بر روی talkback braille keyboard قرار دهید. حالا به محض باز کردن هر فیلد نوشتاری، می‌توانید از شیوه تایپ بریل استفاده کنید.

نکته‌ای که لازم است در نظر داشته باشید این است که بعد از انتخاب این صفحه کلید، اولین بار که یک فیلد نوشتاری را باز می‌کنید، راهنمای صفحه کلید بریل به شما نشان داده می‌شود و با ارائه چند تمرین، به شما آموزش داده می‌شود که چطور باید از آن استفاده کنید و از چه حرکت‌هایی برای تغییر تنظیمات صفحه کلید بریل، استفاده کنید. به عنوان آخرین نکته هم این را در نظر داشته باشید که این صفحه کلید در حال حاضر فقط از انگلیسی پشتیبانی کرده است.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید