وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

اما و اگر های خرید برجسته نگار هوشمند همراه توسط بهزیستی

روز جهانی عصای سفید نشست گفتگو محوری در سازمان بهزیستی کل کشور برگزار شد.
در این نشست، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی به صحبت های نمایندگان انجمن های فعال در حوزه نابینایان گوش داده و در خصوص مشکلات و دغدغه های این گروه از معلولان به گفتگو پرداختند.
در پایان این نشست، وزیر رفاه خبر خوشی به افراد دارای مشکل بینایی داد و عنوان کرد: «100 دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه و 300 نسخه قرآن بریل چاپ شده در مرکز نابینایان رودکی به همت سازمان بهزیستی تهیه شده و در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.»
این صحبت های وزیر سبب شد برخی از نابینایان تصور کنند این دستگاه قرار است میان نابینایان توزیع شود و به طبع بسیاری از آنها خواهان دریافت آن شدند. بعد از اعلام این خبر در رسانه ها به ویژه ایران سپید تلفن ها و پیامک های بسیاری به دفتر روزنامه و تحریریه منتقل شد مبنی بر اینکه این دستگاه ها کی و چگونه توزیع خواهد شد. پیگیری مخاطبان ایران سپید تا جایی ادامه یافت که خودشان دست به کار شدند و با سازمان بهزیستی تماس گرفتند اما با جوابهای ضد و نقیضی رو به رو شدند و گلایه کردند که چرا وعده های تو خالی مسئولان را در رسانه ها درج می کنید.
مهرداد مصلحی یکی از مخاطبان روزنامه طی پیام صوتی، ایران سپید را در جریان روند پیگیری هایش قرار می دهد و می گوید: «در خصوص گزارشی که در روزنامه ایران سپید چاپ شد می خواهم به چند نکته اشاره کنم. اول آنکه وقتی کلمه نابینایان می آید و نه مراکز یا کتابخانه ها، برداشتم از این خبر آن است که قرار است این دستگاه ها را به خود نابینایان تحویل دهند. در مورد این خبر تماسی با موسسه رودکی داشتم که آنها گفتند: «اصلا ما در جریان این موضوع نیستیم.
بعد با قسمت معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تماس گرفتم و با خانمی که نامش را نمی دانم صحبت کردم. او گفت، اصلاً در جریان نیست و اگر هم چنین خبری صحت داشته باشد، مربوط به قسمت تجهیزات توانبخشی است.»
وی می افزاید: «پیگیری هایم را ادامه دادم و با قسمت تجهیزات ارتباط برقرار کردم. آنها نیز اعلام بی خبری کردند و مرا به قسمت تجهیزات توانبخشی نابینایان وصل کردند. در این بخش با خانم رمضانی صحبت کردم که او گفت: «اصلا درجریان این موضوع نیست و غیر ممکن است که دکتر قبادی دانا چنین حرفی زده باشد چرا که قیمت این دستگاه ها در گذشته 8 میلیون بود اما الان نزدیک به 40 میلیون است و اگر این خبر صحت داشته باشد با توجه به قیمت بالای این محصول به فرد تعلق نخواهد گرفت. تا کنون چنین دستوری بابت خرید دستگاه های برجسته نگار با این تعداد نداشتیم و اصلا سازمان بودجه تهیه این تعداد را برای نابینایان ندارد.»
مصلحی در پایان صحبت هایش از ایران سپید درخواست کرد این موضوع را پیگیری کند تا مسئولان در مناسبت ها حرفی نزنند که نتوانند به آن جامع عمل بپوشانند و قول های تو خالی به نابینایان ندهند.
ما نیز پیگیر موضوع شدیم و با مسئولان سازمان بهزیستی به گفتگو پرداختیم.
محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمند سازی بهزیستی در خصوص نحوه توزیع این دستگاه های برجسته نگار می گوید: «مقرر شده است بعد از تامین و خرید، این دستگاه ها به کتابخانه های نابینایان در سطح استان تحویل داده شوند. با توجه به قیمت بالای دستگاه و تعداد بسیار نابینایان متقاضی نمی توانیم این دستگاه ها را به افراد دهیم.»
وی بیان می کند: «در کشور فقط یک شرکت برای تولید این دستگاه ها وجود دارد. اول باید دید این شرکت چه تعداد می تواند به بهزیستی تحویل دهد. و اگر قرار باشد 100 دستگاه از آنها خریداری کنیم تا کی میتوانند به بهزیستی تحویل دهند.»
در ادامه هم با فریبا بریمانی مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی در خصوص خرید این 100 دستگاه صحبت کردیم. او می گوید: « با توجه به موجودی شرکت تولید کننده که فقط 30 دستگاه برجسته نگار هوشمند است به هر استان برای خرید یک دستگاه اعتبار مورد نیاز را تخصیص دادیم تا استان ها برای خرید این دستگاه ها اقدام نمایند. بعد از خرید، این دستگاه ها به یکی از انجمن ها یا موسساتی مرتبط به امور نابینایان که از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دارند تحویل داده می شود تا آنها این دستگاه را به کتابخانه یا سایر فضاهای عمومی نابینایان تحویل دهند تا به این صورت همه نابینایان استان امکان استفاده از دستگاه را داشته باشند.»
وی در خصوص قیمت این دستگاه ها می گوید: «قیمت هر دستگاه 40 میلیون تومان برآورد شده که بهزیستی اعتبار خرید آن را به استان ها تخصیص داده است تا بتوانند این دستگاه را از شرکت خریداری نمایند. با توجه به موجودی شرکت که 30 دستگاه برجسته نگارهوشمند است هر استان فقط می تواند یک دستگاه را خریداری نماید.»
در روند پیگیری هایمان گفتگویی با مدیرعامل شرکت تولید کننده این دستگاه های برجسته نگار هوشمند داشتیم تا جویای سوابق خرید سازمان بهزیستی از این شرکت دانش بنیان شویم.
مهندس سعید صادق پور در این خصوص می گوید: « مرداد ماه سال جاری بود که حدود 575 نفر از فرهیختگان نابینا از رییس جمهور درخواست کردند امکان بهره مندی نابینایان را به دستگاه های برجسته نگار هوشمند که یک تبلت بریل ویژه نابینایان است، فراهم کند. 30 شهریورماه طی تماسی از سوی معاونت توانبخشی، آنها شرایط فروش 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند را از شرکت استعلام گرفتند. طی نامه ای  به این معاونت اعلام آمادگی کردیم که دستگاه های مورد نیاز را ظرف 5 ماه به سازمان بهزیستی تحویل دهیم.»
وی ادامه میدهد: «تحویل این گونه کالاها مرحله به مرحله خواهد بود و مقرر شد در مرحله اول 30 دستگاه تحویل داده شود. در نهایت با نزدیک شدن به ایام 23 مهر و اعلام این خبر از سوی وزیر رفاه موفق شدیم، 10 آبان ماه سال جاری با معاونت توانبخشی گفتگویی انجام دهیم چرا که تهیه مقدمات تولید، مواد اولیه، مراحله تولید و تهیه قطعات از خارج زمانبر خواهد بود و نیاز به برنامه ریزی دارد.»
صادق پور با اشاره به صحبت های محمد نفریه، معاونت توانبخشی در گفتگوی تلفنی بیان می کند: «دکتر نفریه گفتند شما اعلام کردید فقط 30 دستگاه برای فروش دارید و ما در جواب گفتیم مرحله به مرحله این دستگاه ها را تا چند ماه آینده به سازمان تحویل خواهیم داد، چرا که این دستگاه ها کالاهای خاص هستند و نمی توانیم تولید انبوه داشته باشیم و بسته به نیاز و بازار فروش، تولید می کنیم. در آن گفتگو تلفنی اعلام کردیم آماده ایم حتی بیش از 100 دستگاه را تولید و به بهزیستی تحویل دهیم.
این مدیر شرکت دانش بنیان می افزاید: « 12 آبان ماه از یکی از استان ها شنیدم که دستور خرید یک دستگاه برجسته نگار هوشمند برای هر استان به مدیران بهزیستی ارسال شده است. حال سوال اینجاست اگر بهزیستی تشخیص داده که این 100 دستگاه را به صورت متمرکز خریداری نکند و خرید را به استان ها واگذار نماید، چرا 30 دستگاه؟! میتوانستند همان 100 دستگاه را میان استان ها تقسیم کنند و اعتبار خرید را به آنها اختصاص دهند.
صادق پور با اشاره به شرایط تولید این دستگاه های برجسته نگار هم می گوید: «شرایط اقتصادی و تحریم ها را همه با آن آشنا هستیم. با این حال، کشوری مثل آلمان برای تهیه قطعات مورد نیاز برای 50 دستگاه از ما دو ماه زمان میخواهد تا این قطعات را تولید و به دستمان برسانند.
حال با شرایطی که در آن قرار داریم، چطور می توانیم این دستگاه ها را از پیش تولید شده در انبار ذخیره کنیم تا شاید مسئولان دستور خرید دهند.
وی در پایان صحبت هایش با اشاره به سوابق خرید بهزیستی از این شرکت می گوید: «اواخر سال 95 سفارش ساخت 150 دستگاه برجسته نگار 3 از طریق جراید و روزنامه ها به شرکت های تولید کننده داده شد. ما نیز150 دستگاه برای سال 96 تولید کردیم، 50 دستگاه را از ما خریداری کردند و 100 دستگاه را متاسفانه روی دست ما گذاشتند و سبب شدند متضرر شویم. چرا که از همان سال تولید برجسته نگار 4 و برجسته نگار هوشمند را شروع کردیم و این مدل ها از نظر کیسینگ و قطعات، به طور کل با برجسته نگار 3 متفاوت است و مجبور شدیم کلیه کیس ها را دور بریزیم.
همان طور که میدانید برجسته نگار کالای عمومی نیست که در بازار به فروش برسانیم کالای خاص برای افراد خاص است. اما این تنها تجربه تلخ ما نیست.
سال 97 هم تعداد 42 دستگاه را سفارش قطعی دادند که فقط  22 دستگاه را تحویل گرفتند.
لذا برای سال جاری نیز از بهزیستی تقاضا کردیم که برای تولید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند، قرارداد ببندند و طبق قرارداد به تعهد خود عمل کنند. اما باز هم بودجه را برای خرید تنها 31 دستگاه به استان ها داده اند و باید دید برای 69 دستگاه دیگر تا پایان سال چه برنامه ای دارند.
ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید