وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

امکانات جدید شرکت اپل برای نابینایان

شرکت اپل با انتشار قابلیت جدید خود قصد دارد فاصله گذاری اجتماعی را برای نابینایان ساده تر سازد.
شرکت اپل به تازگی یک قابلیت بسیار خوب و مفید را برای کاربران کم‌توان عرضه کرده است که در حال حاضر به صورت آزمایشی بر روی جدیدترین نسخه بتای iOS قرار دارد. این ویژگی با استفاده از دوربین گوشی‌های آیفون فاصله کاربر با افراد و موانع را تشخیص می‌دهد و به کاربر نابینا اطلاعات لازم را ارجاع می‌دهد.
این ویژگی به منظور حفظ فاصله اجتماعی عرضه شده و گفته می‌شود قابلیت‌های زیادی را به کاربران نابینا ارائه می‌دهد. این ویژگی توسط محققان دنیای فناوری در کدهای برنامه‌ نویسی فایل نصبی نسخه بتای بروزرسانی iOS کشف شده که با عنوان «تراکم جمعیت» نام‌گذاری شده بود. این فناوری جسم انسان را تشخیص می‌دهد و کاربر را مطلع می‌سازد.
تیم سازنده و محقق در شرکت اپل متوجه شدند که با استفاده از واحدهای لیدار در گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس می‌توانند فناوری جدیدی را ارائه دهند که به افراد نابینا کمک می‌کند. این ویژگی جدید نه تنها برای فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب است بلکه به افراد نابینا کمک می‌کند پس از دوران شیوع ویروس کرونا نیز راه خود را بهتر پیدا کنند و با افراد دیگر برخورد نداشته باشند.
قابلیت مورد نظر همچنین به نابینایان اجازه می‌دهد زمان درست عبور از خیابان را تشخیص دهند و همچنین از محل قرارگیری مغازه‌ها مطلع باشند. این ویژگی جدید که قرار است قسمتی از برنامه Magnifier باشد از دوربین Wide گوشی‌های جدید شرکت اپل استفاده می‌کند تا اطلاعات محیط را کسب کند.
در ابتدا نرم افزار مورد نظر به کاربر نابینا اطلاع می‌دهد چند نفر در محیط وجود دارند و سپس فاصله آن‌ها را مشخص می‌کند. با حرکت کردن کاربر این نرم افزار بروزرسانی می‌شود و همواره فاصله نزدیک‌ترین اجسام و افراد را به کاربر نابینا اطلاع می‌دهد. این ویژگی با عرضه نسخه iOS 14.2 در دست کاربران قرار خواهد گرفت.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید