وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

«دستور ويژه معاون اول رئيس جمهور به اعضاي هيئت دولت در خصوص اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان

روز سه شنبه 29 مهرماه و پیرو درخواست قبلی از دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، معاون فرهنگی و اجتماعی ایشان، به همراه مديراني از سازمان بهزیستی کشور و آموزش فنی حرفه ای مهمان مدیر و قائم مقام انجمن نابینایان ایران در دفتر این انجمن بودند.

این نشست صمیمی، با حضور دکتر مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی همکاری های منطقه ای معاون اول رئیس جمهور، دکتر محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، دکتر حبیب عرفان منش مدیرکل دفتر راهبري اجراي آموزش سازمان فنی حرفه ای، آقای بابایی از همین سازمان و مهندس سمندری معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی آقای علیخانی به همراه علی اکبر جمالی مدیرعامل و مهندس منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران برگزار شد.
انجمن نابینایان ایران پيرو نشست سال گذشته به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، مجددا از دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئيس كميته هماهنگي و نظارت بر اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان درخواست جلسه كرده بودند كه ایشان از معاون خود خواست تا در این جلسه حاضر شود.
در این مراسم، ابتدا مدیر انجمن نابینایان ایران گزارش مختصری از فعالیت های انجمن اشاره کرد و در ادامه مهندس شادکام، به تشریح گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران پرداخت.
در این نشست، آقای علی اکبر جمالی به لزوم آموزش ها و مهارت های فنی حرفه ای به نابینایان اشاره کرد. قرار شد به زودی جلسه ای با حضور آقای اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی حرفه ای و مدیران انجمن نابینایان ایران برگزار شود تا مشکلات نابینایان در زمینه مهارت های حرفه آموزی، مورد بررسی قرار گیرد
در ادامه این نشست، مهندس شادکام با اشاره به وجود 15 کتابخانه تحت نظر انجمن نابینایان ایران در 15 استان کشور گفت: در روز جهانی ایمنی عصای سفید، آقای دکتر نفریه و قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی و دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول دادند 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه و 300 جلد کتاب قرآن را به نابینایان هدیه دهند. در حضور معاون دکتر جهانگیری این درخواست مجدداً مطرح شد و قرار شد چنانچه سازمان بهزیستی در این راه مثل سال های گذشته که تنها به وعده وعید اکتفا کرد عمل کند، این مبحث از سوی دکتر علیخانی پیگیری و نظارت شود. پیرو نامه ای که 575 نفر از نابینایان کشور به رئیس جمهور زدند، این دستگاه مورد نیاز جامعه نابینایان، دانشجویان و کتابخانه های نابینایان است.
شادکام به مناسبسازی بانک ها به سامانه خدمات بانکی نابینایان اشاره کرد و افزود: برخی از بانک ها مصوبات بالا دستی بانک مرکزی و درخواست انجمن را عمل نمی کنند که درخواست پیگیری از سوی معاونت اجتماعی ریاست جمهوری را داریم. مدیران سازمان فنی حرفه ای و معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی قول پیگیری این مطالبات و مساعدت در این ارتباط را دادند.
در پایان این نشست، دکتر علیخانی در جمع‌بندی صحبت های خود، سمن هاي اجتماعي و فرهنگي را ناظران هوشيار در پيگيري مطالبات جامعه هدف دانست و گفت: بر اساس دستور معاون اول محترم رئيس جمهور هيچ تصميمي در دولت بدون اخذ نظرات جوامع هدف و مخاطبان خاص از جمله جامعه معلولان قابل اتخاذ نيست.
وي با اعلام آمادگي براي برگزاري نشست هاي دوره اي براي پيگيري بندها و مواد قانون حمايت از حقوق معلولان گفت: اخيرا جناب آقاي دكتر جهانگيري معاون اول محترم رئيس جمهور در پي دريافت گزارش از ميزان پيشرفت مصوبات جلسه كميته هماهنگي و نظارت بر اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان به همه اعضاي دولت دستور داده اند تا در هر سازمان و وزارتخانه اي يك متولي مشخصي پيشرفت اجراي قانون را دنبال و نتيجه را به ايشان و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گزارش نمايد.
وي در اولين اقدام در جهت نظارت بر اجراي قانون مذكور از سازمان آموزش فني و حرفه اي خواست تا در 2 هفته آينده جلسه مشترك با انجمن هاي ذي ربط معلولان و نابينايان و سازمان بهزيستي براي بررسي چگونگي اجراي تعهدات اين سازمان برگزار كند.
گفتنی است: دکتر علیخانی ضمن دیدار با مدیران انجمن، از نزدیک از بخش های مختلف این مؤسسه بازدید کرد و با فعالیت های آن در یک نشست گرم و صمیمی آشنا شد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید