وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

طرح مراکز مثبت زندگی نیاز به کارشناسی مجدد دارد +فایل صوتی

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: طرح مراکز مثبت زندگی اشکالات فراوانی دارد و باید مجدداً کارشناسی شود.
مهندس منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید که در سازمان بهزیستی برگزار شد گفت: آقای قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته اند انجمن ها شریک ما هستند اما من از ایشان سؤال دارم این چه شراکتی است که به صورت یکطرفه است. خاطرم هست سال گذشته آقای قبادی دانا گفتند هر سه ماه یکبار با انجمن های ویژه نابینایان جلسه برگزار می کنیم اما از آن سال تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
شادکام در ادامه در خصوص طرح مراکز مثبت زندگی گفت: این طرح مشکلات فراوانی دارد. در ابتدا اطلاع رسانی درستی به اعضای جامعه هدف نشد. سایت سازمان بهزیستی هم که برای نابینایان به صورت کامل دسترس پذیر نیست و فراخوان‌ها این طرح کامل برای اعضای جامعه هدف منتشر نشد.
وی افزود: نامه ها و اعتراضات فراوانی از استان هایی مثل گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس به سازمان بهزیستی ارسال کردیم و نسبت به اجرای غلط این طرح اعتراض داریم.
خیلی از انجمن‌های نابینایان هستند که ۵، ۶ یا ۷ سال است دارند فعالیت می کنند و همین کارهایی که مرتبط با مراکز مثبت زندگی است را هم انجام می‌دهند و نیروهایی را هم در این انجمن ها برای این کار در اختیار داشتند. اما به آنها گفته شده شما مجوز لازم برای ادامه فعالیت را ندارید.
مهندس شادکام اظهار کرد: همیشه گفته‌ام افراد سالم نمی‌توانند مشکلات و دغدغه‌های افراد نابینا را درک کنند و کارهای غیر کارشناسی شان مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است. بنابر این، از ریاست محترم سازمان تقاضا دارم این طرح مجدداً کارشناسی شود.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه صحبت های خود به مرکز رودکی اشاره کرد و گفت: به تازگی شنیده‌ام قرار است مرکز رودکی که تنها مرکز چاپ و نشر اختصاصی ویژه نابینایان در سراسر کشور است از ستاد بهزیستی به استان تهران منتقل شود. چرا باید به جای اینکه این مرکز را تقویت کنیم، قصد داریم آن را ضعیف و ضعیف‌تر کنیم. مثل این است که این مرکز را از یک اقیانوس گرفته و به یک تالاب تبدیل کنیم.
انتظار ما از سازمان این است که مراکزی مثل رودکی را تقویت کند.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران در پایان در ارتباط با دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه که یک نمایشگر بریل ویژه نابینایان است گفت: انجمن نابینایان ایران بیش از ۱۵ کتابخانه در سراسر کشور دارد. من سال گذشته هم در دیدار با آقای قبادی دانا گفتم مراکز ما برای دسترسی به منابع مطالعاتی روز، به دستگاه برجسته نگار هوشمند نیاز دارند. اخیراً 575 نفر از نابینایان سراسر استان های کشور که همگی از دانشجویان برتر و نخبه ما هستند به ریاست جمهوری نامه زدند و خواستار در اختیار داشتن این دستگاه شدند. دیگر به چه زبانی باید بگوییم که این دستگاه مورد نیاز ما و دانشجویان کشور است. سال گذشته قیمت این دستگاه ۲۴ میلیون تومان بود. علیرغم قولی که دادند آن را نخریدند و الان به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. البته امیدوارم طبق گفته دکتر نفریه معاونت توانبخشی بهزیستی کشور و صحبت های دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص خرید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه که در این مراسم اعلام کردند عملیاتی شود.
در غیر این صورت، حتماً این موضوع را از طریق سایر نهاد های نظارتی پیگیری خواهیم کرد.
در ادامه، صحبت های کامل قائم مقام انجمن نابینایان ایران و پاسخ وزیر تعاون و رئیس سازمان بهزیستی را می توانید

دانلود کرده

و گوش کنید.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید