وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

هم گام با کتابخانه های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران با مشارکت شرکت سامسونگ

در این مطلب قصد داریم سری بزنیم به دومین کتابخانه ای که در قالب طرح تاسیس کتابخانه های گویای دیجیتال ویژه نابینایان توسط انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ افتتاح شد این کتابخانه آبان ماه سال 91 در استان هرمزگان و در شهر بندر عباس تاسیس گردید.

استان هرمزگان.
استان هرمزگان از استانهای جنوبی کشورمان است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است این استان در حد فاصل بین مختصات جغرافیایی 25 درجه و 24 دقیقه تا 28 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 533 درجه و 41 دقیقه تا 59 درجه و 15 دقیقه عرض شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. این استان حدود 68 کیلومتر مربع مساحت دارد. که از این نظر هشتمین استان کشور است این استان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان غرب و شمال غربی با استانهای فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و از جنوب آبهای خلیج فارس و دریای عمان را در بر گرفته است.
استان هرمزگان در سال 1346 و پس از چندین بار تغییر در تقسیمات کشوری در نتیجه انحلال فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان و فرمانداری کل جزایر و بنادر خلیج فارس و با عنوان طولانی استان بنادر جزایر سواهل و دریای عمان تشکیل شد در سال 1355 و با پیشنهاد وزیر کشور هیات وزیران تصویب کرد که این عنوان طولانی برای نام این استان کوتاه شده و نام این استان به هرمزگان تغییر پیدا کند در نامه وزیر کشور به استاندار وقت هرمزگان انتخاب این نام را به دلیل همسایگی با تنگه هرمز و همچنین اهمیت بسیار تنگه هرمز برای کشور و نیز موقعیت خاص جغرافیایی این استان برشمرده اند.استان هرمزگان دارای 13 شهرستان 23 شهر 33 بخش و 71 دهستان میباشد.
از سوقاتیهای معروف این استان میشود به ماهی میگو مرکبات خرما و … اشاره کرد. از جمله غذاهای سنتی استان هرمزگان نیز میتوان به تهچین ماهی مهیاوه هواری ماهی هواری میگو قلیه ماهی و …. اشاره کرد. امارت فکری شهر خاربز قلعه هزاره قلعه لشتان معبد میترا و قلعه پرتقالیها از شناخته شده ترین بناهای تاریخی استان هرمزگان به شمار میرود.
بر طبق آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان بهزیستی در این استان حدود 6300 نفر نابینا زندگی میکنند که چیزی در حدود 1000 نفر از این تعداد ساکن مرکز این استان یعنی شهر بندر عباس هستند. شهر بندر عباس دومین شهریست که در آن کتابخانه گویای دیجیتال ویژه نابینایان با مشارکت انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ تاسیس شد لازم به توضیح است که یکی از اقدامات انجمن نابینایان ایران مشارکت با شرکتهای مختلف در به سر انجام رسانیدن پروژه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی است و یکی از موفقترین این پروژه ها تاسیس کتابخانه های گویای دیجیتال در شهرهای مختلف کشور است که تاسیس و تجهیز آن بر عهده شرکت سامسونگ میباشد, شهر بندر عباس دومین شهریست که در آن کتابخانه گویای دیجیتال ویژه کودکان و نوجوانان تاسیس گردید. مراسم افتتاحیه این مرکز در تاریخ 15.8.91 و با حضور مدیران انجمن نابینایان ایران و نمایندگان شرکت سامسونگ و برخی از مسئولان مرتبط استانی برگزار شد.
در این کتابخانه حدود 100 نفر از نابینایان استان به تفکیک 60 نفر خانم و 40 نفر آقا عضویت دارند که یک بازه سنی 8 تا 60 سال را شامل میشود، این کتابخانه دارای 997 کتاب صوتی بوده که 384 عنوان به رده سنی کودکان, 202 عنوان به رده سنی نوجوانان, و 411 عنوان به رده سنی جوانان اختصاص یافته است، همچنین 40 عنوان کتاب به خط بریل نیز در این کتابخانه وجود دارد.
در این کتابخانه فعالیتهای مختلفی اعم از مرتبط با کتاب و کتابخانی و یا سایر فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در ارتباط با نابینایان انجام میگیرد از جمله: کتابخوانی, قصه گویی,سرود، کلاسهای آموزشی شامل: کامپیوتر, جهتیابی, خط بریل و موسیقی، ورزشی شامل: شطرنج و شودان.
اما خوب است نگاهی به تجهیزات این کتابخانه بیندازیم: در این کتابخانه تجهیزات اداری جهت انجام امور اداری و تسهیل در ارتباط با اعضا و ارگانها و نهادهای مختلف پیشبینی شده که از جمله آنها میتوان به خط تلفن ثابت و دستگاه فکس اشاره کرد, همچنین جهت آموزش به افراد نابینا چند دستگاه کامپیوتر که مجهز به امکانات و سخت افزارهای مرتبط با نابینایان از جمله برجسته نگار و نرم افزار همچون صفحه خوانهای رایج برای استفاده نابینایان، در دسترس اعضای این کتابخانه قرار داده شده است؛ ضمنا ابزار انجام آموزش مهارتهای مختلف که در بخش قبل به آن اشاره کردیم همچون کیبورد جهت آموزش موسیقی و شطرنج جهت آموزش این ورزش و میز شودان جهت آموزش و تمرین در این رشته مفرح ورزشی و برخی از تجهیزات توانبخشی همچون عصای سفید, لوح و قلم, کاغذ مخصوص نوشتن به خط بریل وماشین پرکینز از دیگر تجهیزاتیست که با مشاوره و پیگیری انجمن نابینایان توسط شرکت سامسونگ خریداری شده و در اختیار کتابخانه دیجیتال گویای هرمزگان قرار داده شده است.
نشانی این کتابخانه به شرح زیر است: هرمزگان- بندر عباس- بولوار امام حسین- جنب شرکت آب و فاضلآب روستایی- مرکز توانبخشی جابر بن عبدالاه انصاری- دفتر انجمن نابینایان بندر عباس- کتابخانه دیجیتال گویای نابینایان و کمبینایان بندر عباس. تلفن جهت برقراری ارتباط:07633337683.
در انتهای این گزارش پای صحبتهای دو نفر از اعضای این کتابخانه مینشینیم.
آقای محمد پودینه متولد 23.6.1380 جوانی 19 ساله که اهل بندر عباس است و دانشجوی ترم 2 در رشته روانشناسی و نابینای مطلق است؛ وی چیزی در حدود 3 سال است که عضو کتابخانه هرمزگان است و رهبری گروه سرود این کتابخانه را بر عهده دارد. پودینه در گفتوگو با ما از تجارب خود در این مدت میگوید که باعث بالا رفتن تعاملات اجتماعی و روابط عمومیش شده همچنین او برخی از اصول و مبانی جهتیابی را در این کتابخانه فرا گرفته. محمد پودینه میگوید حضور در این کتابخانه باعث شده تا با کامپیوتر آشنایی بیشتری به دست آورده و تجربه کار کردن با رایانه را نیز به دست بیاورد. وی خیلی خودمانی خواست تا این پیام را به مدیران و مسئولان انجمن و سازمان بهزیستی و سایر مسئولان برسانیم که هوای بچه های نابینا را بیشتر داشته باشند و به استعدادیابی و کشف استعدادهایی که در این قشر از جامعه وجود دارد اهمیت بیشتری بدهند، پودینه معتقد است: بسیاری از نابینایان دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف هستند اما به دلیل عدم آشنایی خانواده و مدیران با توانمندیهای این قشر استعدادها و توانمندیهای نابینایان هدر میرود.
خانم مژده ملکشاهی 18 ساله اهل استان کرمان است اما در بندر عباس سکونت دارد او تا مقطع سوم راهنمایی تحصیل کرده و پنج سالی هست که عضو کتابخانه هرمزگان است، او عضو گروه کُر این کتابخانه است و در مراسمهای مختلف استانی همراه با این گروه به اجرای برنامه پرداخته است حضور این بانوی نابینا در کتابخانه با مشکل چندانی مواجه نبوده و اتفاقا برخلاف نابینایانی که از این فرصت برای طرح انتظارات و خواسته های به حق خود استفاده میکنند, انتظاری از کسی نداشت.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید