وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

افتتاح گذر رودکی فاقد استاندارد های مناسب سازی بوده و مورد تایید انجمن نابینایان ایران نیست

متولیان امور شهری, افتتاح گذر رودکی را یکی از مهمترین و گلترین طرح های امسالشان قلمداد کردند که از ماه ها قبل, سر و صدا های زیادی را در رسانه ها درباره ی آن به راه انداخته بودند.
به گزارش ایران سپید اما آیا این پروژه برای معلولان که از جمله شهروندان این جامعه هستند, مناسب سازی شده؟
چند روز قبل از افتتاح احتمالی این پروژه, جمعی از نمایندگان تشکل های معلولان به دعوت مسئولان شهری, از گذر رودکی بازدید کردند تا احتمالاً آن را برای افتتاح تأیید یا عدم افتتاح, رد کنند.
گذری فاقد اصول مناسب سازی.
علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران گفت: «16 ورودی برای عبور از پیاده راه به پیاده رو وجود دارد که هیچ کدام از این ورودی ها برای ورود و تردد نابینایان مناسب سازی نشده اند. سطح باغچه ها با پیاده رو ها  به گونه ایست که امکان دارد فرد نابینا هنگام تردد وارد آن ها شود.
سهیل معینی, مدیر عامل شبکه ی تشکل های نابینایان و کم بینایان و مدیر عامل انجمن معلولان باور نیز گفت: «اولاً مسیر هدایت عبور نابینا ها نه در پیاده رو و نه پیاده راه وجود ندارد و مسیر های منتهی به گذر رودکی در تقاطع ها, هیچ کدام از کفپوش های هشدار و سکه ای برخوردار نیست. در طول این مسیر باغچه هایی را احداث کرده اند که صرفاً جنبه ی زیبایی دارند. این باغچه ها هرچند خیلی گود نیستند؛ ولی به علت نداشتن لبه, فرد نابینا براحتی پا یا عصایش وارد این باغچه ها می شود؛ در واقع یک نوع اختلاف سطح با خود باغچه دارد. علاوه بر این ها, در کنار باغچه ها ستون هایی را مستقر کرده اند که روشنایی مسیر را تأمین می کنند. نه تنها این ستون ها داخل باغچه مستقر نشده اند, در بیرون باغچه ها هم حفاظ های مخصوصی برای آن ها در نظر نگرفته اند. وقتی ما با مهندسان و طراحان پروژه صحبت کردیم, گفتند امکان این کار وجود ندارد. همه ی این موارد باعث شد تا ما اعلام کنیم که متأسفانه اصول مناسب سازی رعایت نشده است. وقتی با هر کدام از مهندسان صحبت کردیم, نکات ما را تأیید کردند؛ اما اظهار داشتند که برای سنگفرش کردن این گذر, هزینه های زیادی شده و اگر قرار بر بازنگری و طراحی مسیر های هدایت کننده ی نابینایان شود, نیازمند هزینه های زیادیست.
این دعوت است یا توهین
معینی این نوع دعوت مسئولان شهری از نمایندگان معلولان برای گرفتن تأییدیه ی پروژه های فاقد اصول مناسب سازی را, نوعی توهین تلقی می کند: «اگر قرار است دسترسی ها رعایت شود, باید در درجه ی اول, در مرحله ی طراحی و بعد از آن در مرحله ی ابتدایی اجرایی باید از تشکل های مطلع معلولان دعوت شود که بازدید کنند و ارزیابی کنند که اگر نکاتی رعایت نشده, امکان اصلاح آن وجود داشته باشد. وقتی پروژه تمام شده و همه چیز آن انجام شده, دو سه روز مانده به افتتاحیه, دعوت از تشکل های معلولان عملاً به معنای توهین به این تشکل هاست؛ به این معناست که ما بطور فرمالیته شما را دعوت کردیم تا امضایی از شما بگیریم؛ عکس و مصاحبه ای و به امید خدا افتتاحیه.»
افتتاح گذر رودکی, منوط به رعایت اصول مناسبسازی
سهیل معینی با استناد به یکی از مهمترین تأکیدات پیروز حناچی, شهردار کنونی که گفته بود مادامی که یک پروژه اصول مناسبسازی را رعایت نکرده, نباید افتتاح شود, خطاب به شهردار می خواهد که گذر رودکی افتتاح نشود: «با توجه به اینکه شهردار محترم قول داده که هیچ پروژه ی شهری را بدون رعایت کامل اصول مناسب سازی افتتاح نکنند, انتظار داریم این پروژه هم تا زمان رعایت شاخص های کامل مناسب سازی و دسترس پذیری افتتاح نشود.»
خواسته ای که علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران هم بر آن تأکید می کند: «من خودم پیشنهاد دادم  و گفتم این پروژه را افتتاح نکنید. گفتم اول پیشنهاد های ما را اجرا بکنید, بعد پروژه را افتتاح کنید. حتی پیشنهاد کردیم با وجودی که اجرای اصول مناسب سازی هزینه بر است, اما برای شروع سه ورودی ابتدایی, رو به روی تالار وحدت و انتهایی را مناسب سازی کنید.»
انگار این رفتار مسئولان شهری؛ یعنی دعوت از نمایندگان تشکل های معلولان قبل از افتتاح هر پروژه برای تأییدیه دادن به شروع کار آن, تبدیل به یک سنت شده. متأسفانه این مسئولان به پیامدهای وخیم این بی مبالاتی ها توجه نمی کنند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید