وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال 1398


بسمه تعالی
گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران سال1398
انجمن نابینایان ایران با گذشت نزدیک به سه دهه تاسیس در راستای اهداف والای خود همچون سنوات قبل با یاری خداوند ، همت اعضای هیئت مدیره ، کمک خیرین و برخی از سازمانها و ادرات دولتی و غیر دولتی در سال 1398 نیز خدمات نسبتا ارزنده ای را بشرح ذیل به اعضای خود و سایر اقشار جامعه هدف و غیر عضودر سراسرکشور ارائه نموده است.
1 : خدمات زیربنایی و فراگیر دربر گیرنده جامعه نابینایان کشور
انجمن برنامه ها و سیاست های خود را در دو زمینه برنامه های زیر بنایی و جامعه شمول که در برگیرنده کلیه افراد نابینا و کم بینا می باشد. این اقدامات شامل مناسب سازی ، پیگیری جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تا حصول نتیجه و برنامه های آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف وغیره می باشد.
2 : اقدامات و خدماتی که به اعضاء رسمی انجمن ارائه شده که در حال حاضر تعداد آنان 1500نفر می باشد به شرح زیر است.
الف :خدمات فرهنگی واجتماعی
در این بخش انجمن خدمات فرهنگی اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است.
1- خدمات کتابخانه ای : انجمن در حال حاضر دارای 15 کتابخانه دیجیتال گویا فعال ویژه نابینایان و کم بینایان در کشور می باشد و در حال حاضر با توسعه برنامه های آموزشی و تولید مواد مطالعاتی گویا و بریل تعداد 15،000 نفر از طریق دریافت خدمات در منزل بهره مند می گردند . در این کتابخانه ها تعداد 2244 عضو ثابت و تعداد مراجعین به این کتابخانه ها در سال 30،011 نفر می باشند. همچنین در این کتابخانه ها تعداد 140 عنوان کتاب بصورت بریل و تعداد 10،000عنوان بصورت گویا در مخازن (هارد ، سی دی، دی وی دی) موجود می باشد. علاوه بر افراد عضو افراد غیر عضو انجمن نیز می توانند از امکانات کتابخانه بهره مند گردند. و این کتابخانه ها همچنین خدمات دیگری به شرح ذیل به اعضا ارائه می دهد :
1-1- کلیه اعضایی که جهت مطالعه به مراکز کتابخانه ها مراجعه می نمایند از خدمات سرویس ایاب و ذهاب و پذیرایی میان وعده بهره مند می گردند.

2-1- در برخی از این کتابخانه ها علاوه بر خدمات کتابداری و کتاب خوانی ، خدمات آموزشی شامل ( صنایع دستی ، توانبخشی ، خط بریل ، رایانه و مهارت های زندگی و…. ) انجام می گیرد.
لازم به ذکر است که تاسیس این کتابخانه ها و کلیه خدمات حمایتی و رفاهی آن در راستای مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت سامسونگ انجام می پذیرد.
3-1- مشروح گزارشات کتابخانه های فوق الذکر شامل سه صفحه پیوست شماره 1 می باشد.
2- تهیه فیلم های مستند و کلیپ: به منظور معرفی و آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف ،انجمن اقدام به تهیه دو برنامه مستند و کلیپ نموده و همچنین با انجام مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما و درج مقالات و نشریات نسبت به معرفی فعالیت ها، مشکلات و نیازهای این قشر در زمینه های مختلف اقدام نموده است
3- اقدام در جهت درج مشخصات داروها بصورت بریل بر روی بسته بندی دارو ها از طریق 4 شرکت دارو سازی سینا دارو ، رازک ، سبحان و …
4- ارائه بیش از 130 مورد خدمات مشاوره در زمینه مدد کاری به اعضاء انجمن .
ب-خدمات جشنواره ای و نمایشگاهی
انجمن با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون سعی نموده از این طریق علاوه بر تشویق و ترغیب جامعه هدف به کارهای هنری و خلق آثار ادبی ، نویسندگی ، مترجمی و…. به در آمد اقتصادی آنان نیز کمک نماید و در همین رابطه در سال جاری اقدام به برگزاری پنج نمایشگاه نموده است .

1-برگزاری جشنواره ملی کاما (کتاب افراد دارای معلولیت)
انجمن هر دوسال جشنواره ای به نام جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی برگزار می نمود که نخستین جشنواره در سال 1396 برگزار شد. انجمن علمی و آفرینش های هنری معلولان ایران نیز هر سه سال جشنواره ای به نام جشنواره ملی کتاب افراد دارای معلولیت برگزار می کرد که سال 1398 مصادف با دومین دوسالانه جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی و سومین سه سالانه کتاب افراد دارای معلولیت بود. در این راستا بنا بر پیشنهاد جناب آقای مهندس برجیان در خصوص برگزاری جشنواره جلسه ای در آذر ماه 1397 در محل دفتر انجمن نابینایان ایران با حضور آقایان علی اکبر جمالی،منصور شادکام و منصور برجیان در برگزار گردید. که پس از بحث و بررسی و تبادل نظر و مذاکره با هیئت مدیره با پیشنهاد جناب آقای مهندس برجیان مبنی بر برگزاری مشترک این دو جشنواره توسط هر دو انجمن در غالب یک جشنواره موافقت گردید. و مقرر شد جلسات بعدی با حضور هر دو انجمن و نهاد های فرهنگی و سازمان های زیربط تشکیل گردد. که در نهایت طی جلسه مورخه 16/10/97 با عنوان جشنواره بنام ((جشنواره ملی کاما )) موافقت و نام گذاری شد، در این رابطه بیش از یازده جلسه شورای سیاست گزاری با بیش چهل ساعت و با حضور نمایندگان 15 نهاد و سازمان دولتی شرکت کننده شامل: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران – معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور-انجمن علمی فرهنگی و آفرینش های هنری معلولان ایران- معاونت فرهنگی موسسه خانه کتاب-معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران – اداره کل سلامت شهرداری تهران-سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران-نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجمن نابینایان ایران -سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور- نهاد کتابخانه های عمومی کشور-دفتر مراکز روزانه و تجهیزات پزشکی سازمان بهزیستی-اداره فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در محل های مختلف تشکیل گردید.که تمام تصمیمات و مصوبات و چگونگی برگزاری این جشنواره توسط اعضای این شورای سیاست گزاری انجام گرفته و آخرین جلسه آن ( جلسه یازدهم ) در تاریخ 2/10/1398 برگزار شد.
ضمنا” خاطر نشان می سازد که این جشنواره در برگیرنده تمامی گروه های معلولین بوده که در این جشنواره تعداد 135 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و از این تعداد 11 نفر منتخب برگزیده و تعداد 8 اثر نیز شایسته تقدیر معرفی گردید و در نهایت در مراسم اختتامیه جشنواره ملی کاما که در روز سه شنبه پنجم آذرماه 1398در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی، تالار قلم برگزار شد با حضور جمعی از مسئولین وزارت خانه ها ، نهاد ها و سازمان هایی دولتی و خصوصی از آنان قدردانی قرار گردید.
2 – انجمن در سال جاری تاکنون اقدام به برگزاری یک نمایشگاه از تجهیزات و لوازم آموزشی و کمک آموزشی و دو نمایشگاه از کار های دستی و هنری اعضاء نموده است.

ج- مناسب سازی :
1- انجمن در زمینه مناسب سازی مبلمان شهری و حمل و نقل (معابر عمومی، ایستگاه های مترو و اتوبوس ،پارک هاو برخی از ساختمانهای عمومی ) با ارائه طرح ها و پیشنهادات و عضویت و شرکت در ستاد ها و کار گروه های مختلف مناسب سازی از جمله وزارت کشور ، استانداری، فرمانداری ،بهزیستی و شهرداری اقدامات موثری را در این زمینه پیگیری نموده که توسط سازمانهای مجری و با نظارت این انجمن اقدام گردیده ویا در دست اقدام می باشد.
2- انجمن به منظور دسترس پذیری مطلوب جامعه به عملیات بانکی مورد نیاز جامعه هدف در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری اقداماتی را با همکاری بانک ها بعمل آورده که 20 بانک در 170 شعبه خود در سراسر کشور اقدام به ایجاد نصب سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان و کم بینایان نموده و همچنین 10 بانک ،سازمان و اداره نیز اقدام به دسترس پذیری سایت و اینترنت بانک نموده اند.
3- ضمنآ نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری تعدادی از سایت های سازمانها و ادارات دولتی هماهنگی انجام شده است . (شرح جزئیات به پیوست شماره 2 در دو صفحه ضمیمه می باشد)

د-خدمات بهداشتی و درمانی
1- انجمن در سال جاری پیگیر ادامه طرح ژنتیک نابینایی مادرزادی بوده که در این رابطه فرمهای ارسالی از 5 استان مورد بررسی قرار گرفته است. که تاکنون جمع پرسشنامه های بررسی شده قریب 20،000 پرسشنامه می باشد .این انجمن با همکاری دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر بررسی پرسشنامه های فوق در زمینه مشکلات ژنتیک نابینایی مادر زادی در خانواده های پر مبتلا نیز اقدام به تحقیق نموده است که نتیجه آن در دست پیگیری می باشد.
2- انجمن در سال جاری به تعدادی از اعضاء خدماتی از جمله تهیه دارو ، عینک ، پروتز و کمک هزینه اعمال جراحی و… ارائه نموده است.
3- پیگیری و مذاکره جهت خدمات درمانی چشم ، معرفی اعضاء با مراکز درمانی و بیمارستانی از رایگان تا 50% تخفیف..
ه -خدمات حمایتی و رفاهی
اقدامات و خدمات رفاهی ارائه شده بشرح زیر می باشد.
1-توزیع سبد کالا در سه نوبت به تعداد 1126 بسته به قیمت هر سبد 1،900،000 ریال
2- جهیزیه 19 سری بین 40،000،000 ریال تا150،000،000 ریال
3- وام قرض الحسنه 54 فقره
4 – مستمری 14 فقره به مبلغ کل 206،400،000 ریال
5- کمک بلاعوض و درمانی 523 مورد از 450،000 ریال تا 100،000،000 میلیون ریال
6-لوازم خانگی 13 قلم به مبلغ کل 108،200،000 ریال
7- پوشاک-لوازم تحریر- لوازم بهداشتی..
8-تجهیزات توانبخشی157 قلم
9-اخذ آرم طرح ترافیک: به منظور فراهم آوردن امکانات لازم جهت ایاب و ذهاب درون شهری ، انجمن اقدام به پیگیری اخذ موافقت آرم طرح ترافیک جهت اعضای واجد شرایط نموده است.
جزئیات اقدامات خدمات رفاهی فوق در دو صفحه جدول پیوستی شماره3 به ضمیمه می باشد .

و- خدمات اردوهای سیاحتی و زیارتی
انجمن در سال جاری اقدام به برگزاری اردوهایی در شهر های مختلف به شرح زیر نموده است:
ردیف استان شهرستان مدت روز تعداد هزینه نفر هزینه کل
1 خراسان رضوی مشهد مقدس 5 100 4،000،000ریال 400،000،000ریال
2 مازندران صلاح الدین کلا 4 70 2،800،000ریال 196،000،000ریال
3 تهران اوشان 3 100 2،000،000ریال 100،000،000 ریال

ز-تعمیر و سرویس ماشینهای پرکینز (تایپ بریل)
از آنجائیکه موضوع تعمیر ماشینهای تایپ بریل نابینایان یکی از معضلات جامعه هدف بوده و دوستان نابینا برای رفع این مشکل دچار سرگردانی و عدم امکان دسترسی به تعمیر کاران ماهر داشته اند .انجمن طی مذاکراتی به منظور رفع این مشکل اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان صنایع آموزشی وزارت آموزش و پرورش نموده لذا از این پس، افرادی که نیاز به این سرویس دهی می باشند ضمن تماس با انجمن و دریافت معرفی نامه می توانند نسبت به تعمیر و یا خرید دستگاه مذبور اقدام نمایند و با این معرفی نامه ی انجمن ، برای خرید دستگاه 20 تا 30% تخفیف دریافت می نمایند.
ک-بازدید از منازل
انجمن در سال جاری به منظور دلجویی و آشنایی بیشتر با نحوه زندگی مدد جویان تحت پوشش اقدام به 70 مورد بازدید منزل نموده که گزارش بازدید های انجام شده در پرونده اعضاء ثبت گردیده است.
ل-برنامه های مناسبتی
به منظور حضور فعال انجمن در جامعه و همچنین آشنا سازی جامعه از نیاز ها و توانمندیهای جامعه هدف و از طرف دیگر آشنایی اعضاء به نحوه بیان مطالبات و حضور فعال در جامعه برنامه هایی را بشرح زیر اجرا نموده است.

1 :برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی نابینایان 23 مهر(ایمنی اعصای سفید )
این مراسم در سال98 نیز همچون سنوات گذشته روز سه شنبه 23/7/98 با حضور بیش از چهار صد نفر از اعضاء انجمن و خانواده های محترمشان همراه با جمعی از مسئولین محترم سازمانها و ارگان های مختلف مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سازمان بهزیستی کشور ، شورای شهر ، شهردار تهران ، معاونت امور اجتماعی شهرداری ، تنی چند از نمایندگان مجلس ، بانک ها ، شرکت ها ، سازمان های مردم نهاد و با حضور فعال تعدادی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون در سالن آفتاب مجتمع فرهنگی ایوان شمس با اجرای خانم امینیان مجری با سابقه تلویزیون برگزار گردید البته برنامه های این مراسم توسط هنرمندان نابینا اجرا و از کلیه حاضرین با صرف ناهار، شیرینی و میوه پذیرایی بعمل آمدو همچنین به تعداد 30 نفر از نابینایان نخبه جوایزی اهدا گردید .
2- برنامه های مذهبی
به منظور تشویق وترغیب جامعه هدف به معارف اسلامی ،انجمن دو برنامه مناسبتی جشن نیمه شعبان (تولد حضرت قائم عج ) و عید غدیرخم را با حضور حدود 200نفر در هر برنامه برگزار نمود ودر این مراسم ضمن اجرای برنامه های هنری و فرهنگی به تعدادی از حاضرین نیز هدایایی به رسم یاد بود اهداء گردیده و با پذیرایی و صرف شام خاتمه یافت.
3- مراسم ماه مبارک رمضان
انجمن طبق سنوات گذشته به منظور ترویج سنت الهی اقدام به برگزاری در چهار نوبت مراسم افطاری در تهران 450 نفر ودر نمایندگی های ارسنجان ،زاهدان ،گرگان و ارومیه در مجموع 470 نفر نمود.
4-مراسم روز ولادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) روز مادر:
مراسم در تاریخ 26/11/98 به اتفاق 160 نفر از نابینایان و کم بینایان و خانواده هایشان و جمعی از خیرین از ساعت 18:30 لغایت 22:00 در تالار دریا بر گزار گردید. و در این مراسم با جرای برنامه های متنوع شامل :تلاوت قرآن مجید ، تقدیر و تشکر از بانیان ، مداحی ، سخنرانی ، اجرای برنامه های هنری و مسابقه درمیان حاضرین انجام و اهداء جوائز به ده نفر انجام گرفت و در پایان نیز با پذیرایی و صرف شام و بسته هایی اهدایی شامل ( روسری ،گلاب ،تسبیح،و کارت تبریک ) به مادران حاضر در مراسم خاتمه یافت.
5-حضور در مسابقات قرآنی:
انجمن با شرکت در جلسات و همکاری با مدیریت امورفرهنگی سازمان بهزیستی کشور حضور فعالی در برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین المللی قران نابینایان داشته است.
6- شرکت در همایش ها
به منظور ارتقاء سطح علمی کارکنان و کارشناسان خود ، انجمن در 15 همایش علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی با ارائه مقاله، شرکت و گواهی مربوطه دریافت نموده است.
م-فعالیت های رسانه ای انجمن
در طول سال 1398 و با استقرار دائمی در محل انجمن توانستیم اقداماتی را در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن به جامعه هدف و نیز آشنایی با سبک زندگی نابینایی از طریق حضور مثبت و موثر در برنامه های رسانه ای و نیز تولید برنامه های ویژه قشر نابینایان در رسانه انجام دهیم که در این گزارش به شرح این برنامه ها میپردازیم
1- تولید بیش از 40 قسمت از برنامه رادیویی شش نقطه ویژه معلولان و نابینایان برای رادیو تهران
2- حضور در جلسات شورای سیاستگزاری جشنواره کتاب افراد دارای معلولیت (کاما) و تهیه گزارشهای تصویری صوتی و متنی و انعکاس آن در پورتالهای خبری انجمن نظیر وبسایت کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی انجمن و نیز انعکاس در سایر پورتالهای خبری و نیز رسانه ملی
3-انتشار و تبلیغ فراخوان شرکت در جشنواره ملی کاما در رسانه های مربوط به انجمن و سایر رسانه های نابینایان و معلولان و نیز رسانه ملی
4-انتشار و انعکاس آگهی های مربوط به برنامه های سیاحتی و اجتماعی انجمن و تهیه گزارشهای متنی تصویری و صوتی از این برنامه ها و انعکاس آن در رسانه های مختلف و پایگاههای اطلاعرسانی انجمن و نیز سایر پایگاههای مربوط به جامعه هدف
5-برگزاری جشن سه سالگی برنامه رادیویی 6 نقطه تنها برنامه ویژه نابینایان در رسانه ملی در سالن سرای محله زرگنده و با حضور مدیران و مسئولان رادیو تهران و سایر شبکه های رادیویی و نیز معاونت صدای رسانه ملی, مدیران انجمن نابینایان مدیران سازمان بهزیستی کشور و سایر مسئولان و همچنین هنرمندان و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نابینای رادیو
6-تاسیس پیج اینستاگرامی برای اطلاعرسانی و ارتباط موثر با جامعه هدف و نیز عموم مردم
7-تهیه کلیپهای اختصاصی با موضوع معرفی انجمن و بارگزاری آن در پایگاههای خبری انجمن و سایر نهادهای مربوطه
8-تهیه کلیپ های اختصاصی به مناسبتهای ملی مذهبی با در نظر گرفتن این نکته که محتوای این کلیپها عموما از میان تصاویر آرشیوی فعالیتهای انجمن در سالهای گذشته انتخاب شده است
9-پخش زنده مجمع انتخاباتی انجمن نابینایان ایران در سال 98 برای اولین بار در پیج اینستاگرامی انجمن و تهیه و انتشار گزارشهای متنی مربوط به این مجمع
10-تهیه کنندگی سردبیری و اجرای ویژه برنامه انجمن در روز عصای سفید و پخش زنده این مراسم از پیج اینستاگرامی انجمن نابینایان ایران و نیز تهیه گزارشهای صوتی تصویری و متنی مرتبط با این مراسم و انتشار و انعکاس گسترده و وسیع آن در مجامع خبری
11-مشارکت در دو نشست مهم به مناسبت روز جهانی عصای سفید
1-11-نشست با جناب آقای دکتر محمد شریعت مداری وزیر تعاون ،رفاه و کار اجتماعی و طرح دغدغه ها و مشکلات جامعه نابینایان.
2-11-نشست با جناب آقای اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و طرح دغدغه ها و مشکلات نابینایان
12-هماهنگی جهت حضور مدیران انجمن و تعدادی از اعضای نابینای نخبه انجمن در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به مناسبتهای مختلف به خصوص روز جهانی گرامیداشت عصای سفید با هدف فرهنگسازی و آشنایی مردم جامعه با سبک زندگی نابینایی و نیز مشکلات این قشر و نحوه صحیح برخورد با نابینایان.
13- مذاکره با مدیران رادیو فرهنگ جهت تهیه ویژه برنامه به مناسبت روز جهانی عصای سفید و تولید یک قسمت برنامه با عنوان لمس زندگی به مدت 60 دقیقه در روز گرامیداشت عصای سفید
14-مذاکره با مدیران رادیو تهران جوان ورزش ایران و فرهنگ جهت برنامه سازی با محوریت نابینایان و معلولان در این شبکه های رادیویی
15-ارائه مشاوره و همکاری با دانشجویان در غالب پروژه های تحقیقاتی با محوریت افراد نابینا و سبک زندگی آنها
16-تهیه منوی مخصوص نابینایان به خط بریل برای رستورانهای مختلف از جمله کافه رستوران چیلو و کافه رستوران دیاموند
17-پوشش نشست خبری جشنواره ملی کاما در رسانه های انجمن و سایر رسانه ها
18-تهیه گزارشهای صوتی تصویری و متنی از مراسم اختتامیه جشنواره ملی کاما و انعکاس آن در رسانه های خبری مختلف از جمله رسانه ملی و همچنین رسانه های خبری نابینایان و نیز رسانه های خبری انجمن نابینایان
19- تهیه کلیپ اختصاصی آشنایی با نابینایان با مشارکت و همکاری استارتاپ اسنپ
20-شرکت در جشنواره بریلفا مقاله نویسی به خط بریل از سوی کتابخانه ملی و نیز کسب مقام نخست در بخش فرهنگسازی به همراه تیم برنامه ساز برنامه رادیویی شش نقطه.

در پایان امید است در ادامه این انجمن بیاری خداوند و همت مسئولین و خیرین بتواند گام مؤثرتر و خدمات بیشتری را به اعضاء انجمن و کلیه نابینایان و کم بینایان کشور ارائه نمایند.

جدول پیوست شماره :1-1
لیست کتابخانه های دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن

ردیف نام استان و شهرستان
1 خراسان جنوبی _ بیرجند
2 فارس _ ارسنجان
3 لرستان _ بروجرد
4 گلستان _ گرگان
5 هرمزگان _ بندرعباس
6 اصفهان _ کاشان
7 کرمانشاه _ کرمانشاه
8 آذربایجان غربی _ ارومیه
9 خوزستان _ اهواز
10 زنجان _ زنجان
11 سیستان و بلوچستان _ زاهدان
12 کردستان _سنندج
13 بوشهر_بوشهر
14 کرمان_کرمان
15 ایلام_ایلام

جدول پیوست شماره :2-1

کلیه هزینه های سالیانه 15 کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن اعم از حق الزحمه مربیان،سرویس ایاب و ذهاب ،میان وعده غذایی،عیدی آخر سال مربیان و رانندگان،و هزینه تولید کتاب های صوتی در راستای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت سامسونگ پرداخت می شود.

جدول پیوست شماره :3-1
آمار سالیانه 15 کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
مربیان در 15کتابخانه 24 نفر
رانندگان در 15 کتابخانه 17 نفر
تعداد ساعت فعالیت 15 کتابخانه 7428 ساعت
تعداد کل اعضا 2244
افراد غیر مستمر 15 کتابخانه (مراجعین ) 30،011 نفر (5% افزایش)
داستان های مطالعه شده 15 کتابخانه 3320 تعداد (18% افزایش)

جدول پیوست شماره :4-1

آمار کتب صوتی و بریل در کتابخانه های دیجیتال گویا تحت پوشش انجمن

نمایشی 138
کودک 1260
نوجوان 975
دانشگاهی 4957
تعداد کتاب بریل 131
جمع کل 7،461

جدول پیوست شماره :5-1

کلاس های آموزشی کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
تعداد نفر نوع آموزشی ردیف
149 شطرنج 1
231 کامپیوتر 2
68 کمک درسی 3
36 چرتکه 4
51 کلاس های ورزشی 5
21 نهج البلاغه 6
139 قصه گویی و قصه خوانی 7
37 خیاطی 8
212 بریل 9
179 احکام و قرآن 10
16 بازی های هوشی 11
157 مشاوره و روانشناسی 12
76 تحرک و جهت یابی 13
91 سرود و تواشیح 14
99 موسیقی 15
51 هم صدایی و هم آوایی 16
115 زبان انگلیسی 17
45 شاهنامه خوانی 18
158 نقاشی 19
10 نویسندگی 20
21 گلیم بافی 21
80 مهارت های زندگی 22
77 بافتنی و مکرومه بافی 23
65 نشست کتابخوان 24
26 آشپزی 25
75 ساخت لوازم تزئینی و کاردستی 26
50 تئاتر 27
15 بازی های فکری 28

جدول پیوست شماره :1-2
نام بانک و تعداد شعب مناسب سازی شده

توضیح: جهت اطلاعات بیشتر از آدرس بانکها و شعب مناسب سازی شده به سایت انجمن مراجعه فرمایید. www.ibngo.ir
جدول پیوست شماره :2- 2
لیست سایت های ادارات ، سازمانها و بانک هایی که به طور کامل تا کنون دسترس پذیر شده
ردیف مشخصات سازمان /ارگان /بانک
1 درگاه ملی خدمات دولت هوشمند
2 اینترنت بانک بانک شهر و همراه بانک بانک شهر
3 وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
4 سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
5 سایت همراه اول
6 سایت اینترنت بانک و همراه بانک بانک مسکن
7 سایت بانک سپه
8 همراه بانک، سایت و اینترنت بانک بانک کشاورزی
9 اینترنت بانک بانک ملت
10 فروشگاه مجازی شهروند (در دست انجام)

جدول پیوست شماره :1-3

نوع خدمات تعداد قیمت هرسری به ریال جمع کل به ریال
جهیزیه 19 150،000،000تا 40،000،000 2،000،000،000

نوع خدمات تعداد مبلغ ماهیانه به ریال جمع کل سالیانه به ریال
مستمری 14 5،000،000 تا 500،000 206،400،000

نوع خدمات تعداد مبلغ وام به ریال جمع کل وام به ریال
وام قرض الحسنه 54 40،000،000 تا 3،000،000 1،073،000،000

نوع خدمات تعداد مبلغ کمک به ریال مبلغ کل به ریال
کمکهای بلاعوض 523 100،000،00 تا 700،000 1،662،150،000

نوع خدمات تعداد مبلغ هر پک به ریال مبلغ کل به ریال
لوازم تحریر 1150 1،000،000 تا100،000 250،000،000

نوع خدمات تعداد مبلغ هر پک به ریال مبلغ کل به ریال
سبد کالا 1126 1،900،000 2،139،400،000

نوع خدمات تعداد مبلغ هر واحد به ریال مبلغ کل به ریال
لوازم خانگی 13 25،000،000 تا600،000 108،200،000

نوع خدمات تعداد مبلغ به ریال مبلغ کل به ریال
پوشاک 132 1،500،000 198،000،000

نوع خدمات تعداد مبلغ به ریال مبلغ کل به ریال
لوازم بهداشتی 5350 1،500،000 تا 100،000 500،000،000

نوع خدمات تعداد مبلغ به ریال مبلغ کل به ریال
تجهیزات توانبخشی 179 50،000،000 تا 600،000 690،810،000
جمع کل مبلغ خدمات ارئه شده به استثناء وام قرض الحسنه 7،720،760،000
توضیح : لوازم توانبخشی شامل ویلچر ، ماشین تایپ بریل ، قلم قرآنی، معلم همراه ، فشارسنج ، ساعت گویا و عصا می باشد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید