وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

آشنایی با کتابخانه های گویا و دیجیتال انجمن نابینایان ایران با مشارکت سامسونگ

در روزهای گذشته هر از چند گاهی فرصتی دست میداد تا به طور مفصل به وضعیت کتابخانه های گویای دیجیتال که کاری مشارکتی است با مشارکت انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ بپردازیم، اکنون و پس از مدتی قصد داریم تا این مجموعه را مجددا احیا و در دسترس مخاطبان گرامی قرار دهیم.
بر همین اساس سعی میکنیم تا هر ماه به یکی از پانزده کتابخانه ای که در غالب این طرح تاسیس شده است سری بزنیم و گزارشی از این کتابخانه ها را تقدیم حضورتان کنیم.
برای اولین سفر مجازی نیز اولین کتابخانه ای که در طی این پروژه تاسیس شد را انتخاب کردیم.
کتابخانه گویای دیجیتال استان زنجان با نام (اندیشه سپید)
در ابتدا خوب است که قدری دانسته های خویش در باره شهر و استان زنجان را مرور کنیم.

زنجاندر نواحی شمال غربی ایران قرار گرفته است و از لحاظ منطقه ای در ناحیه ی آذربایجان قرار دارد.
این شهر در مرکزیت استانی به همین نام قرار گرفته است.
همسایگان زنجان شهرهای قزوین از سمت شرقی، از سمت جنوب غربی و غرب استان کردستان، از سمت شمال با اردبیل و آذربایجان شرقی، با گیلان از سمت شمال شرقی و از سمت
جنوب با همدان هستند.
البته شهرستان زنجان به جز این شهر، ۶ شهر دیگر هم در خود به نام های خدابنده، ماهنشان، ابهر، طارم و ابجرود نیز دارد.
استانی که شهر زنجان در آن قرار گرفته دارای ۳۹۳۶۹ کیلومتر مربع است و در حدود ۱٫۴۳ درصد ایران را در بر گرفته است.
تاریخ زنجان، روایتی ۲ هزار ساله!
زنجانی ها تاریخشان به ۲ هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح باز می گردد و دارای پیشینه ی تاریخی بسیار غنی است.
قدیم ترها مردم به جای اسم فعلی این شهر به آن زَنگان می گفته اند.در واقع زنجان نام معرب زنگان است که شهرت قبلی این شهر بوده است.درباره ی این نام باید بگوییم که جالب است که هنوز هم برخی از اهالی این شهر آن را به نام زنگان می شناسند.یکی از معروف ترین تاریخ نگاران ایرانی به نام حمدالله مستوفی در نوشته هایش از شهر زنجان نام برده است.
بر اساس نوشته های او این شهر را اردشیر بابکان بنا کرده و به آن نام شهین را داده بوده است.البته این شهر نام های دیگری هم داشته است که می توانیم به عنوان مثال از نام خمسه که در زمان حکومت قاجاریان به آن گفته می شده است هم به عنوان یکی از اسامی شهر زنجان یاد کنیم. بر اساس متون تاریخی علت این که به این شهر خمسه می گفته اند این بوده است که:
block quote
در این شهر ۵ بلوک بود و به این خاطر بدان خمسه گویند!
block quote end
مردم زنجان با این که در بسیاری از وجوه با یکدیگر مشترک هستند اما، در برخی از شاخصه های خود با یکدیگر متفاوت می باشند.

با این حال، مردم مهربان زنجان همگی دارای یک صفت بسیار زیبا و پسندیده هستند! و آن نیز همان مهمان نوازی بی نظیر آنهاست.
این مردم شجاع، مهربان و مهمان نواز؛ به زبان ترکی و با لهجه زنجانی صحبت میکنند.
یکی از سوغاتی های بسیار معروف زنجانی ها، چاقوی زنجان است.
از دیگر سوغاتی هایی که اثر دست مردمان این شهر است می توانیم به ملیله کاری، ظروف مسی مختلف، چاروق که نوعی کفش زنانه ی سنتی است، گلیم، فرش، سنگ های تراش
خورده ی قیمتی، منبت کاری، مصنوعات چرمی، قلم زنی، کیسه بافی، گردن بند و دست بند اشاره کنیم.
زنجان، مقصدی مناسب برای یک شکم گردی فوق العاده!
پیازو
یکی از غذاهای سنتی زنجانی ها، پیازو است.
این غذا ظاهری همچون اشکنه و آش دارد.
معمولا پیازو را با گوشت، پیاز، گردو، لپه، برگه ی زردآلو، عدس و گوجه فرنگی آن هم در فصل زمستان می پزند.
جغور بغور
یکی از غذاهایی که خورده اید و امکان دارد که ندانید اصل این غذا متعلق به زنجان است، جغور بغور است.

جغور بغور خوشمزه و معروف از مخلوط جگر سیاه و سفید با پیاز، رب گوجه فرنگی، فلفل، نمک، پیاز و در صورت دلخواه سیب زمینی درست می شود و یک خوراک بسیار خوش خوراک
را به وجود می آورد که به نظر من دستانتان را هم می خورید!
شش انداز
یکی از غذاهای بسیار مقوی زنجانی ها، غذایی به نام شش انداز است که بیشتر در شب های چهارشنبه سوری پخته می شود.

در پخت این غذا کشمش، پیاز، گردو و خرما را تفت می دهند و سپس به آن تخم مرغ هایی را که قبلا هم زده اند را اضافه می کنند و به عنوان غذایی مناسبتی و بسیار
مقوی میل می نمایند.
از دیگر غذاهای سنتی زنجان می توانیم از: کوفته ترکی, کله جوش زنجانی, آش سیر, بوغدا آشی, آش ترش و خورش آلوچه نام ببریم.
جاذبه های دیدنی زنجان که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید!
مسجد چهل ستون زنجان
این مسجد تاریخی در بازار بالای زنجان قرار گرفته است.

مسجد چهل ستون یکی از مساجد معروف در دروه ی حکومت قاجارها بوده است که حکم حوزه ی علمیه را داشته است.

بر روی سردر این بنا یک کتیبه نصب شده که تاریخ ساختش ۱۲۸۴ بوده است.

مسجد چهل ستون دارای یک صحن و شبستان بسیار بزرگ است.
بازار زنجان
بازار این شهر یکی از بازارهای بسیار قدیمی این شهر است که در سال ۱۲۱۳ ساخت آن آغاز شد. این بازار در دو بخش غربی و شرقی و به صورت خطی می باشد.

می گویند که بازار زنجان عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده در ایران را دارد.

معماری به کار رفته شده در این بازار کاملا به سبک قجری ها است.

در این بازار راسته ی زرگرها، سراج ها، کفاش ها و بزاز ها می باشد.
موزه ی باستان شناسی
موزه ی باستان شناسی این شهر از سال ۷۲ یعنی دقیقا زمانی که پیکر مرد نمکی که در معدن چهرآباد کشف شده بود را در آن به نمایش گذاشتند، معروف شد.

البته پیکر مومیایی شده ی ۳ مرد نمکی دیگر که متعلق به دوره ی هخامنشیان و ساسانیان بودند نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
بلوار شیخ اشراق
بلوار شیخ اشراق را به نام شهاب الدین یحیی سهروردی نام گذاری نموده اند.این بلوار را به عنوان یکی از زیباترین پارک های زنجان می شناسند و مجسمه ها و تندیس
های بزرگ آن به آن شهرتی دو چندان بخشیده است.
موزه ی رختشوی خانه
این مکانی که امروزه به موزه تبدیل شده است قبلا جایی بوده که مردم رخت های خود را در آن می شسته اند.

این ساختمان امروزه ترمیم و بازسازی شده و دیگر مردم می توانند به عنوان موزه از آن بازدید نمایند.
روستای شیث
این روستای سر سبز از لحاظ گردشگران بسیار جذاب است و در سال های اخیز مخصوصا کلی مشهور شده است.

فاصله ی این روستا تا زنجان در حدود ۱۲۶ کیلومتر است.

قدمت این روستا به ۵۰۰ سال می رسد.
حال پس از ارائه توضیحاتی در باره شهر زنجان خوب است که به کتابخانه این شهر نیز سری بزنیم.

کتابخانه عمومی اندیشه سپید(روشندلان) زنجان

کتابخانه عمومی اندیشه سپید(روشندلان) نخستین کتابخانه ی عمومی کشور می باشد که مخصوص نابینایان ایجاد شده است که در آبان ماه 1387 در زمینی به مساحت 690 متر و زیربنای 216 متر مربع افتتاح و مورد بهره برداری رسید. نابینایان و کم بینایان از سراسر کشور می توانند به عضویت این کتابخانه در آیند.
کتابخانه دارای سالن مطالعه، بخش ویژه ی سمعی و بصری، مخزن کتاب، بخش دیجیتالی گویا و نمازخانه و بخش کودک می باشد.
نخستین کتابخانه ی تخصصی نابینایان، دارای بخشهای مختلف از جمله مخزن کتاب های بریل و گویا، کودک، سالن مطالعه، سمعی و بصری، اینترنت، نشریات، بخش چاپ و نمازخانه می باشد. لازم به ذکر است عضویت در کتابخانه برای نابینایان و کم بینایان و همچین استفاده از تجهیزات ویژه نابینایان و کم بینایان رایگان می باشد.
این کتابخانه دارای 1500 نسخه کتاب بریل و بیش از ده هزار کتاب صوتی در رده سنی کودک، نوجوان، بزرگسال با موضوعات مختلف(کلیات، دین، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، علوم خاص، علوم کاربردی، هنر و تاریخ و جغرافیا) می باشد؛ همچنین دارای امکانات و تجهیزاتی از قبیل رایانه، برجسته نگارپكتوس مدل 1، برجسته نگارپكتوس مدل 2، نرم افزار نوید مدل 4و5، درشتنماي الكترونيك بهديد8و50بامتعلقات، دستگاه درشتنماي compect ، دستگاه سروش، دستگاه زای فیوز، چاپگر بریل، دستگاه ضبط و پخش نوار کاست، ماشین حساب گویا، ساعت گویا، ماشین پرکینز، دستگاه اسکنر، دستگاه کپی، چاپگر، هدفون، واکمن، CD man ، mp3 Player، ذره بین، پکجاز، نوار کاست، هدفون می باشد.
2 نسخه از روزنامه تمام بریل ایران سپید هر روز به کتابخانه ارسال می شود و آرشیو یکساله ی آن در کتابخانه موجود می باشد.
عضویت در این کتابخانه و استفاده از کلیه خدمات آن برای نابینایان و کم بینایان رایگان بوده و در حال حاضر دارای 302 عضو فعال از سراسر کشور می باشد که به تفکیک جنسیت، 198 نفر مرد و 104نفر زن می باشند
جهت تسهیل رفت و آمد این عزیزان نیز پل عابر پیاده در مقابل کتابخانه نصب شده و ورودی کتابخانه نیز دارای مسیر ویژه ی نابینایان می باشد. به هنگام برگزاری مراسم فرهنگی سرویس ایاب و ذهاب نیز برای سهولت آنان در نظر گرفته شده است.
کتابخانه عمومی اندیشه سپید(روشندلان) با توجه به امکانات و قابلیت های موجود برای ارائه ی خدمات به نابینایان و کم بینایان از طرف انجمن نابینایان ایران به عنوان یکی از 5 مرکز برگزیده در کشور برای ایجاد کتابخانه ی دیجیتالی گویا برای کودکان و نوجوانان نابیناو کم بینا انتخاب گردید و در مهرماه 1391 همزمان با روز جهانی عصای سفید اولین کتابخانه دیجیتالی گویا در این مرکز افتتاح شد.
تاسیس کتابخانه های گویای دیجیتال طرح مشارکتی انجمن نابینایان ایران با شرکت سامسونگ بوده که در راستای توجه و عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت سامسونگ پایه ریزی شده است،
خوب است به این نکته اشاره کنیم که شرکت سامسونگ تمام هزینه های لازم را جهت رفاه حال نابینایان و حضور مثبت در این مراکز را متقبل شده است، هزینه هایی از جمله سرویس ایاب ذهاب، میان وعده، تهیه امکانات و کتابهای مختلف اعم از صوتی یا کتاب به خط بریل، و …
این مرکز دارای سرویس ایاب و ذهاب در روزهای سه شنبه و پنجشنبه برای گروه سنی کودکان و نوجوانان می باشد؛ سه شنبه ها برنامه قصه گویی همراه با نمایش خلاق و مسابقه و بازی بوده و پنجشنبه ها نشست معرفی کتاب و نشست کتابخوانی، کلاسهای آموزش کامپیوتر، آموزش نرم افزارها و تجهیزات سخت افزاری ویژه نابینایان و کم بینایان برای گروه سنی نوجوانان برگزار می باشد. همچنین آخرین چهارشنبه ی هر ماه، نشست دورهمی کتاب و کتابخوانی با حضور نابینایان و کم بینایان برگزار می شود که سرویس ایاب و ذهاب هماهنگ و آماده ی ارائه ی خدمات به هر عضوی که خواهان شرکت در این نشست بوده، می باشد.این کتابخانه دارای 20 عضو کودک و نوجوان می باشد که تعداد 6 نفر از آنان دارای چند معلولیتی می باشند؛ بسیاری از کودکان و نوجوانان روستایی خواهان استفاده از امکانات کتابخانه می باشند اما به دلیل عدم وجود امکانات جهت ایاب و ذهاب نمی توانند در کتابخانه حضور یابند.

دراین کتابخانه برنامه ها و کارگاه تخصصی ویژه نابینایان از جمله آشنایی با تجهیزات نابینایی وکم بینایی مثل آشنایی با تجهیزات آشپزی برای نابینایان، کارگاه آموزشی آشنایی با برجسته نگار هوشمند و … برگزار می شود. در حین برگزاری برنامه ها، مسئولین استانی از جمله ریاست محترم سازمان بهزیستی استان و شهرستان و مدیرعامل انجمن استان و … حضور داشته اند و نابینایان از نزدیک با ایشان ملاقات داشته و درخواستها یا مشکلات و کمبودها را مطرح کرده اند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید