وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

مراسم گرامی داشت روز جهانی عصای سفید همزمان با 23 مهر ماه برگزار شد.

هم زمان با 15 octpbr 23 مهر ماه امسال نیز طبق روال هر سال آیین پاسداشت و نکوداشت این روز با شکوه تمام در مجموعه فرهنگی هنری ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان و کمبینایان ایران, در این مراسم که چیزی در حدود 220 دقیقه به طول انجامید مقامات مختلف کشوری و لشگری از جمله شهردار تهران رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونان و مدیران کل سازمان بهزیستی کشور و نمایندگانی از وزارت کار ورفاه وتعاون اجتماعی ورزشکاران و هنرمندان و خیرین و همچنین نمایندگانی از شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی و تعداد بسیاری از نابینایان حضور داشتند.
در این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الاه مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران جناب آقای اشکان آذرماسوله به همراه سرکار خانم راحله امینیان به عنوان مجریان این مراسم برنامه امروز را تقدیم به روح جوان نخبه نابینای تازه درگزشته جناب آقای زنده نام جواد ایزدی نمودند.
علی اکبر جمالی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره انجمن نابینایان در پیام خوشآمدگویی خود به میهمانان ضمن ابراز خوشحالی از این که در سالی دیگر باز هم امکان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید فراهم شده است از اتفاقات تلخی که برای نابینایان در آستانه روز جهانی عصای سفید رخ میدهد ابراز ناراحتی کرد و ادامه داد تمام مسئولان باید نسبت به وظایفشان در قبال افراد نابینا آگاه باشند و آنها را به درستی انجام دهند. جمالی همچنین به نقش پر رنگ مربیان و معلمان در آموزش و پرورش نابینایان توانمنداشاره کرد و از همه مربیان و معلمانی که سالها در این زمینه تلاش کرده اند تشکر و قدردانی کرد. وی در خاطمه با تاکید بر آموزش مهارتهای فنی حرفه ای به نابینایان بار دیگر خواستار راه اندازی مراکز آموزش فنی حرفه ای به منظور آموزش به نابینایان شد.
در ادامه با دعوت از شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر پیروز حناچی ایشان به ارائه گزارشی در مورد عملکرد شهرداری تهران در خصوص مناسبسازی و دسترسی پذیری مبلمان شهری تهران برای استفاده نابینایان پرداختند و ابراز امیدواری کردند که مشکلات موجود در راه برطرف شدن موانع برای رسیدن به شعار “شهری برای همه” از سر راه برداشته شود. پس از پایان صحبتهای شهردار تهران آذرماسوله از دکتر حناچی درخواست کرد تا دقایقی بر روی سن باقی بمانند و سپس به نمایندگی از نابینایان به مشکلات تردد و حمل و نقل نابینایان اشاره کردند و نقدهایی را نسبت به عملکرد سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان درقبال سرویسدهی به نابینایان مطرح کردند و از شهردار تهران خواستند که هدیه روز جهانی نابینایان را همینجا با قول مساعد پیگیری و حل مشکل حمل و نقل نابینایان از طریق سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان به آنها بدهد که واکنش و استقبال بی نظیر نابینایان حاضر در سالن را در پی داشت.
اتفاق خاص مراسم امسال طراحی پوستر اختصاصی روز جهانی نابینایان بود که برای اولین بار توسط یک نقاش و هنرمند نابینا جناب آقای هاتف اسلامی شرار طراحی شده بود که در نوع خود بسیار جذاب و چشم نواز بود با طرحی از یک خورشید و عینکی که بر روی آن قرار گرفته بود و عصای سفیدی در کنار.
از نابینایان با تمام توان حمایت کنید!.
این بخشی از صحبتهای مهندس منصور شادکام بود که بخش مهمی از مراسم روز 23 مهر را به خود اختصاص داد. شادکام در ابتدا از همه حمایت کننده های مالی و دو ضلع دیگر مثلث برگزاری این مراسم یعنی سازمان بهزیستی کشور و شهرداری تهران که در کنار انجمن نابینایان ایران بودند تشکر و قدردانی کرد و به نقش تمام شرکتها و بانکهایی که هر کدام بخشی از امکانات لازم برای برگزاری این مراسم بزرگ را اشاره کرد و ادامه داد: نابینایان در کشور قشری هستند که به امکانات ویژه ای نیاز دارند اما فراهم کردن این امکانات زحمت و هزینه زیادی ندارد بلکه با شناخت این امکانات میتوان نابینایان توانمندی را پرورش داده و به جامعه معرفی نمود. وی از شهرداری تهران خواست با جدیت پیگیر بحث مناسبسازی و دسترسی پذیری مبلمان شهری باشند تا نابینایان با کمترین دغدغه در اجتماع حاضر باشند. بخش مهمی از صحبتهای شادکام خطاب به مدیران سازمان صدا و سیما بود با این مضمون که با اختصاص برنامه های مناسب برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به نابینایان پیوند میان نابینایان و بینایان را به درستی برقرار کنند وی اظهار کرد در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی به جای پخش برنامه ها و آگهی های پیاپی و بی محتوا میتوان زمان مناسبی را به بیان دغدغه های نابینایان اختصاص داد.شادکام همچنین به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و ادامه داد:اگر همه امکانات لازم را برای اجرای صحیح این قانون فراهم کنیم بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات معلولان از جمله نابینایان پوشش داده خواهد شد. وی در بخش پایانی صحبتهایش نسبت به عدم حضور مدیران رده بالای جامعه در مراسمهای روز جهانی نابینایان واکنش نشان داد و افزود: نابینایان منتظرند تا حضور شما را در کنار خود احساس کنند تا با انگیزه و توان بیشتری برای ادامه زندگی تلاش کنند اما سوال همیشگی مدیران این است که جلسه شما در چه سطحی برگزار میشود و اگر فرصت سخنرانی برای ما قرار میدهید در جلسات شما شرکت میکنیم شادکام در جمله ای کوتاه نسبت به این اظهار نظرها واکنش نشان داد و افزود: خدمت به نابینایان و حضور در جمع این عزیزان سعادت و لیاقت میخواهد!… .
دکتر وحید قبادی دانا به عنوان معاون وزیر کار و رفاه و تعاون اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور از دیگر مدیران مرتبط با حوزه نابینایان بود که در این مراسم حضور یافت و از تلاشهای انجام شده برای برگزاری این مراسم تشکر نمود و ادامه داد: ما در سازمان بهزیستی تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق معلولان انجام میدهیم و سعی میکنیم با جدیت تمام پیگیر اجرای قانون حمایت از معلولان باشیم. وی افزود: ما در بخشهای مختلفی از جمله اشتغال, تهیه تجهیزات توانبخشی و … تلاش کرده ایم امسال با توجه به مشکلات مطلوب وضعیت پاسخگوی نیاز معلولان باشیم. قبادی دانا در ادامه اظهار کرد: ما بیشترین جمعیت تحصیل کرده و دانشجو را در میان نابینایان داریم و لازم است برای آنها امکانات ویژه ای در نظر گرفته شود.
همچنین با حضور دکتر قبادی دانا و مسئولان وزارت کار رفاه و تعاون اجتماعی از تفاهمنامه اشتغال برای نابینایان رونمایی شد که جزئیات مربوط به این تفاهمنامه در مطالب بعدی به استحضار خواهد رسید.
در فواصل برنامه نیز گروههای مختلف هنری از میان نابینایان به اجرای برنامه های هنری و آیینی پرداختند.
در ادامه این برنامه نیز با حضور مدیران سازمان بهزیستی و انجمن نابینایان ایران و وزارت کار از تعدادی از نخبگان نابینا با اهداء لوح تقدیر و تندیس ویژه روز جهانی عصای سفید و هدایایی تقدیر به عمل آمد.
و در نهایت در بخش پایانی برنامه با حضور دو مجری برنامه گفت و گوی جذابی با هنرمندان و ورزشکاران محترمی همچون آقایان منوچهر هادی فرهاد بشارتی سجاد قرگزلو حامد معدنی حسن یزدانی و خانمها یکتا ناصر کیمیا علیزاده انجام گرفت و این هنرمندان و ورزشکاران هم از امید و انگیزه فراوان نابینایان به نیکی یاد کردند و ابراز امیدواری کردند که مشکلات جامعه نابینایان به زودی مرتفع شود. همچنین از این هنرمندان و ورزشکاران نیز تقدیر به عمل آمد و تقدیر از مدیران شرکتها و کارخانه هایی که حمایت کننده انجمن هستند و نیز خیرین همکار با انجمن نابینایان ایران توسط هنرمندان و ورزشکاران انجام گرفت.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید