وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

کتابخانه های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران با مشارکت شرکت سامسونگ در یک نگاه. قسمت سوم.

 در دو پست قبلی از این مجموعه به بیان کلیاتی در باب شکلگیری کتابخانه های گویای دیجیتال با همکاری انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ در استانهای مختلف کشور پرداختیم و در بررسی هر یک از این کتابخانه ها سفر خود را از استان ایلام شروع کردیم.
اما در سومین قسمت از این مجموعه 15 قسمتی به سومین استانی که دارای کتابخانه گویای دیجیتال ویژه نابینایان است سفر میکنیم. استانی که اتفاقا مدت چندانی از تأسیس کتابخانه گویای دیجیتال ویژه نابینایان در آن نمیگذرد. استان بوشهر.
این کتابخانه در تاریخ 17 مرداد 1397 با مشارکت و همکاری انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ رسما افتتاح شد و مسئولیت این کتابخانه در زمان تنظیم این گزارش بر عهده جناب آقای دکتر مجتبی ناتوریزاده است.
در مشاهدات حضوری که از این کتابخانه داشتم به وضوح دریافتم که تعداد قابل توجهی از نابینایان با سواد و با دانش و تحصیل کرده و از همه مهمتر با انگیزه به اداره کردن این کتابخانه و به طور کل نمایندگی انجمن نابینایان در استان بوشهر مشغولند و در کنار این هر جا احساس نیاز به سپری کردن دوره آموزشی خاصی باشند از کلاسهای آموزشی همین مجموعه بهره لازم را میبرند.
در این کتابخانه علاوه بر مأموریت اصلی که بر عهده تمام کتابخانه های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران گذاشته شده که همانا توجه به آموزش رشد و بالندگی کودکان نابینا که در طرح شرکت سامسونگ با نام کودکان امید از آن یاد میشود, کلاسهای آموزشی متنوعی برای نابینایان نیز برگزار میشود.
مهمترین نشانه پیشرفت چشمگیر کتابخانه بوشهر را میتوان به جرأت در تنوع کلاسهای آموزشی که در این مجموعه برگزار میشود جست و جو کرد. بدین شکل که علاوه بر کلاسهای مربوط به آموزش خط بریل, قصه خوانی و … . کلاسهای مهمی به شرح ذیل نیز در این مجموعه برگزار میگردد.


1 کلاس آموزش تئوری تاتر و نمایش. در همین راستا این کتابخانه در کنار نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان بوشهر دارای یک گروه نمایشی قدرتمند بوده که در سالنهای زیادی در سطح استان موفق به اجرا شده و اکنون خود را برای شرکت در جشنواره تاتر معلولان آماده میکند.
2 نشست کانون ادبی ویژه شاعران و نویسندگان نابینای بوشهری که در زمان حضور تیم روابط عمومی انجمن نابینایان ایران جهت تهیه گزارش هفتاد و سومین نشست از سلسله نشستهای این کانون ادبی با تدریس دکتر ناتوریزاده برگزار شد. ضمنا این نشست عصر هر یکشنبه برگزار میشود.
3 برگزاری کلاسهای آموزشی و تمرینی در رشته ورزشی شطرنج ویژه نابینایان با مربیگری سرکار خانم خوشقلب در روزهای دوشنبه.
4 برگزاری کلاسهای آموزشی موسیقی “گیتار” و همچنین کلاس مهارتهای زندگی در روزهای سهشنبه.
5 برگزاری کارگاههای آموزشی ایجاد اشتغال برای نابینایان و کارگاههای آموزشی رایانه برای نابینایان.
تعداد اعضای کتابخانه استان بوشهر به رقمی در حدود 70 نفر میرسد که به گفته دکتر ناتوریزاده حدود 30 نفر از این جمع فعالیتی به مراتب چشمگیرتر در این کتابخانه دارند. البته پذیرش در این مجموعه همچنان از طریق اطلاعرسانی در فضای مجازی و تعامل با مددکاران بهزیستی در شهرستانهای مختلف این استان ادامه دارد. همچنین وبسایت اختصاصی کتابخانه گویای دیجیتال نابینایان در استان بوشهر در حال تأسیس است و به نظر میرسد با افتتاح وبسایت این مجموعه خدمات این کتابخانه به شکل سامان یافته تری به متقاضیان ارائه خواهد شد.
علاقه مندان به حضور در این کتابخانه میتوانند به این نشانی در شهر بوشهر مراجعه نمایند:
بوشهر خیابان امام خمینی (سنگی) کوچه گلخانه رو به روی پارک محله هلالی (پارک صغیری) جنب مدرسه شهیدی کتابخانه دیجیتال گویای نابینایان و کم بینایان سامسونگ.

آرشیو ماهیانه

1 دیدگاه

  1. سلام و خداقوت می گویم خدمت همه عزیزان دل، نابینایان و کم بینایان مهربان. امیدوارم سلامت و خوشحال باشید.
    با این همه توانمندی و تلاش و فعالیت مستمر به وجود نازنین شما افتخار می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید