وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

در جلسه هم اندیشی مدیران انجمن نابینایان ایران با مدیران و معاونان شرکت مترو تهران مطرح شد/قول مساعد مدیر شرکت مترو تهران مبنی بر برطرف کردن مشکلات نابینایان در راه استفاده از مترو.

عصر روز شنبه 29 دی ماه 97 و با حضور مهندس منصور شادکام قائممقام انجمن نابینایان ایران سرکار خانم الهه واحدی عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان و اشکان آذرماسوله مدیر روابط عمومی انجمن نشستی به منظور بررسی مشکلات نابینایان در استفاده از مترو و با حضور جناب آقای فرنوش نوبخت مدیر شرکت مترو تهران و تعدادی از معاونان ایشان در دفتر مدیریت شرکت مترو تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان ایران، در این نشست منصور شادکام به بیان تاریخچه ای از فعالیتهای انجمن نابینایان ایران پرداخت سپس شادکام با اشاره به اهمیت تلاش برای برطرف کردن مشکلات نابینایان در همه زمینه ها موضوع رفت و آمد نابینایان در سطح شهر و توجه به مناسبسازی حمل و نقل درون شهری را از موضوعات دارای اولویت برشمرد و افزود: امروزه نابینایان برای استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی دارای مشکلات فراوانی هستند از جمله سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان که در طول این سالها هیچ پیشرفت محسوسی در ارائه خدمات به نابینایان نداشته.
شادکام به موضوع سهولت استفاده نابینایان از امکانات مترو اشاره کرد و گفت: در صورتی که فضای مترو برای نابینایان مناسب سازی شود استقبال نابینایان از مترو هم افزایش خواهد یافت.
غرفه های موجود را برای نشان دادن هنرهای دستی نابینایان اختصاص دهید.
الهه واحدی عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ضمن اشاره به بحث اشتغال و فرهنگسازی نسبت به نابینایان با ارائه پیشنهادی از مسئولان مترو خواست تا بخشی از ظرفیت غرفه های موجود در مترو را برای نمایش و فروش آثار هنری و صنایع دستی نابینایان اختصاص دهند, در همین راستا شادکام ضمن تعیید پیشنهاد خانم واحدی ابراز داشت که انجمن میتواند با ساماندهی این غرفه ها از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

در ادامه اشکان آذرماسوله با بیان اهمیت و جایگاه مترو در بین نابینایان به طرح مشکلات نابینایان در استفاده از امکانات مترو و به شرح ذیل پرداخت:
1 همراهی دقیق مأموران هر ایستگاه با نابینایان به طوری که از مسافر نابینا مقصد وی پرسیده شود و به ایستگاه مقصد اطلاع داده شود تا مأموران ایستگاه مقصد نیز آمادگی و تدابیر لازم برای همراهی با مسافر نابینا را داشته و اتخاذ کنند.
2 نصب خطوط ویژه نابینایان در ایستگاههای مترو به شکل استاندارد که باعث آسیب به نابینایان و بینایان نگردد.
3 نصب محفظه ای شیشه ای بر روی سکو که با ورود قطار این محفظه کنار رود تا از پرتاب شدن نابینایان به داخل سکوی مترو جلوگیری شود.
4 اختصاص نزدیکترین صندلی به دربهای قطار در هر واگن به نابینایان به طوری که این صندلی توسط سایر اقشار مردم مورد استفاده قرار نگیرد.
5 ساماندهی و رفع اشکال از سیستم گویای اعلام ایستگاه در قطارها و ایجاد الزام برای لوکوموتیورانان مترو در روشن نگه داشتن و به روز کردن سامانه گویای اعلام ایستگاهها در هر قطار.
6 تنظیم صدای پخش رادیو در ایستگاه به گونه ای که با توجه به استفاده نابینایان از قدرت شنوایی برای مسیریابی در این زمینه این قشر دچار خطا و اشتباه نگردند.
آمادگی هر نوع همکاری با نابینایان را داریم.
فرنوش نوبخت مدیر شرکت مترو تهران از حضور نهادهای ویژه نابینایان برای بحث و تبادل نظر در مورد چالشهای نابینایان در استفاده از مترو استقبال کرد و اعلام آمادگی کرد تا با همکاری انجمن نابینایان زمینه های لازم برای استفاده نابینایان از مترو را فراهم آورد.
نوبخت ضمن پذیرش پیشنهادات انجمن که توسط آذرماسوله به اطلاع ایشان رسید نسبت به هر کدام دستور لازم را صادر کرد و افزود: قول میدهیم ظرف سه ماه آینده بخش عمده ای از این مشکلات را برطرف کنیم.
از نابینایان میخواهم که در همه حال از عصای سفید خود استفاده کنند.
نوبخت در ادامه اظهاراتش گفت: همکاران من در مترو فقط با دیدن عصای سفید در دست یک نابیناست که متوجه حضور یک نابینا در ایستگاه مترو میشوند و میتوانند به او ارائه خدمت کنند! بنابراین از نابینایان عزیز میخواهم که نه تنها در مترو بلکه همیشه از عصای سفید خود استفاده کنند تا مأموران مترو متوجه حضور آنها شده و فورا اقدام به ارائه خدمت نمایند.
همچنین وی به بحث فرهنگسازی و آشنایی مردم به خصوص نابینایان از مترو اشاره کرده ادامه دادند: مترو با وجود برخورداری از یک فضای نسبتا شیک, یک محیط صنعتیست که عدم استفاده درست از امکانات آن میتواند خطرات جبران ناپذیری را برای فرد خاطی به همراه داشته باشد, بنابراین لازم است تا مردم و به خصوص نابینایان با فضاهای خطرناک مترو آشنا شوند.
در همین زمینه مقرر شد تا انجمن نابینایان با استفاده از تیم رسانه ای خود اقدام به تولید پادکستهای آموزشی صوتی برای آشنایی همه مردم و به خصوص نابینایان با مترو و فضاهای خطرناک آن کنند.مراجعه نمایید.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید