وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

کتابخانه های بریل و گویا در یک نگاه

همانطور که میدانید یکی از کارکردهای انجمن توجه ویژه به امر کتابخانی و ترویج فرهنگ کتابخانی در میان نابینایان است.
در سالهای اخیر فعالیتهای متعددی در این راستا صورت گرفته است از جمله برگزاری اولین جشنواره کتاب نابینایان در سال 96 حضور موثر و فعال در گردهماییهای مربوط به هفته کتاب و … .
اما مهمترین فعالیت انجمن در این مورد در سال 91 اتفاق افتاد یعنی جایی که در قالب پروژه مسئولیتهای اجتماعی تفاهم نامه ای با شرکت سامسونگ به امضا رسید که طی آن زمینه ایجاد کتابخانه های گویا در شهرهای مختلف کشور با امکانات ایدعال فراهم شد.
در این مجموعه پستی با عنوان کتابخانه های گویا که 16 قسمت به طول خواهد انجامید در ابتدا به بیان توضیحی در باب این کتابخانه ها و آمار کلی و به روز خواهیم پرداخت سپس به طور مفصل به جزئیات هر کتابخانه که در یکی از شهرهای کشورمان تاسیس شده است خواهیم پرداخت.
پس هر ماه منتظر مجموعه پستی کتابخانه های گویا باشید.
قسمت اول.
در طول مدتی که از زمان انعقاد تفاهم نامه با شرکت سامسونگ به منظور ایجاد کتابخانه های دیجیتال گویا در شهرهای مختلف کشور میگذرد تا کنون 15 عدد کتابخانه در شهرهای ارومیه, ارسنجان, ایلام, کاشان, اهواز, بیرجند, بندر عباس, بوشهر, بروجرد, گرگان, کرمان, زاهدان, زنجان, سنندج و کرمانشاه افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
در این کتابخانه ها علاوه بر فعالیت رایج هر کتابخانه فعالیتهای مختلف دیگری از جمله برگزاری دوره های آموزشی ویژه نابینایان شامل آموزش خط بریل, جهتیابی, رایانه و مواردی که مورد نیاز اکثریت نابینایان همان شهر است. برگزاری کارگاهها و دوره های قصه نویسی و داستان نویسی و فعالیتهای مرتبط با تفریح و سرگرمی انجام میشود.
نکته قابل ذکر در مورد فعالیتهای این کتابخانه ها در شهرهای مختلف کشور این است که با تلاشهای انجام شده سعی شده تا حد امکان زمینه را برای حضور نابینایان در این کتابخانه ها در شهرهای مختلف فراهم آورند از جمله مشکل رفت و آمد که همواره یکی از مشکلات و چالشهای اساسی نابینایان در مراجعه به مراکز ویژه است اما انجمن با اختصاص سرویس رفت و برگشت حمایتهای لازم را از نابینایانی که قصد استفاده از امکانات این کتابخانه ها را دارند به عمل آورده است.
تعداد اعضای این کتابخانه ها تا پایان آذر 97 2173 نفر است اما این آمار چندان قطعی نبوده چرا که هر ماه این آمار متغیر بوده و روند ثابتی ندارد. در اینجا تعداد اعضای هر یک از این 15 کتابخانه را به تفکیک بیان میکنیم.
ارسنجان 150 عضو, ارومیه 320 عضو, اهواز 64 عضو, ایلام 160 عضو, بروجرد 36 عضوبندر عباس 100 عضو, بوشهر 63 عضو, بیرجند 200 عضو, زاهدان 121 عضو, زنجان 260 عضو, سنندج 54 عضو, کاشان 50 عضو, کرمان 360 عضو, کرمانشاه 85 عضوگرگان 150 عضو.
در آرشیو این 15 کتابخانه کتابهای متعددی با موضوعات گوناگون وجود دارد که با توجه به این که جامعه هدف این کتابخانه ها کودکان و نوجوانان هستند تعداد کتابهای موجود با موضوعیت کودکان و نوجوانان بیش از کتابهای حاوی موضوعات دیگر به چشم میخورد  با رقمی در حدود 560 فایل صوتی.
به علاوه کتابهای موجود در آرشیو این کتابخانه ها که اخیرا هم همسانسازی شده اند در دو فرم کتاب صوتی و کتاب به خط بریل به صورت الکترونیک وجود دارد.
به طوری که حدود 120 کتاب به خط بریل و 2200 کتاب به صورت الکترونیک صوتی و بریل وجود دارد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید