وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

پایین بودن کیفیت کتاب های صوتی، نابینایان را بی اعتماد می کند

نشست ضرورت و چشم انداز کتاب گویا» با حضور منصور شادکام؛‌ قائم مقام انجمن نابینایان، فاطمه محمدی؛ مدیر مسئول انتشارات «نوین کتاب گویا»،‌ مانی هاشمیان؛ مسئول پروژه «واوبوک» ‌و رامبد خانلری؛ نویسنده و منتقد‌ادبی عصر دوشنبه(19آذر‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نیاز نابینایان به کتاب گویا
در ابتدای این نشست، شادکام با تاکید بر اهمیت تولید کتاب صوتی برای مخاطبان نابینا و کم‌بینا، بیان کرد: نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد، تا سال 1391 فقط 40عنوان کتاب بریل در کتابخانه‌های عمومی در دسترس نابینایان قرار داشت؛ بنابراین برای تامین نیاز این افراد و همچنین ایجاد فرصت برابر با افراد بینا، پیشنهاد تولید کتاب صوتی ارائه شد.
وی ضمن اشاره به مزایای کتاب‌های گویا مانند دسترسی و حمل آسان درباره کیفیت این نوع کتاب‌ها ادامه داد: در جریان تولید کتاب‌های گویا باید گروه سنی مخاطبان و استفاده از قالب‌های جذاب‌ در نظر گرفته شود.
به گفته شادکام، تاکید بر کاربرد‌های کتاب صوتی به معنای بی‌توجهی به کتاب‌های بریل نیست چراکه این دست از کتاب‌ها، در تقویت درست‌نویسی و یاد‌گیری موثر‌تر نابینایان بسیار با اهمیت هستند.
شادکام با تاکید بر لزوم توجه به ارتقاء کیفی کتاب‌های صوتی برای نابینایان گفت: کتاب‌های صوتی باید با بهره‌گیری از گویندگان آشنا با متن و خوش صدا تولید شود.


وی افزود: نبود نظارت در جریان تولید این دست از کتاب‌ها موجب افت کیفیت و کاهش اعتماد مخاطب می‌‌شود؛ علاوه بر این، زمینه‌ساز بروز پدیده قاچاق در این حوزه خواهد شد.
شادکام در ادامه این نشست گفت: آیا در زمینه تولید کتاب‌های صوتی با توجه به فرهنگ و نیاز مخاطب پژوهش‌‌هایی انجام شده است.
به عنوان مثال، کودک نابینا، کتاب صوتی بدون موسیقی را نمی‌پذیرد.
ایجاد معاونت ویژه تولید کتاب‌های صوتی در موسسه خانه کتاب
وی ایجاد یک معاونت مرتبط با کتاب صوتی در موسسه خانه کتاب را پیشنهاد داد و افزود: با ایجاد معاونت کتاب صوتی در موسسه خانه کتاب، استاندارد‌های تولید این نوع کتاب تعریف و تخصیص بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران افزود: در کشور نزدیک به 800 هزار نفر نابینا و کم‌بینا وجود دارد و هر کدام از این افراد سلیقه‌های متفاوتی در مطالعه دارند.
شادکام، با اشاره به ضرورت توجه به نیاز دانشجویان نابینا گفت: در حال حاضر پنج‌هزار دانشجوی نابینا وجود دارد که از این تعداد هزار نفر در مقاطع دکترا و کارشناسی‌ارشد تحصیل می‌کنند. همه این افراد به کتاب‌های صوتی تخصصی نیاز دارند.

به گفته این عضو انجمن حمایت از نابینایان، 560 عنوان کتاب صوتی و دو هزار و 317فایل‌های صوتی تولید شده است.

منبع: ایبنا

آرشیو ماهیانه

1 Comment

  1. پوران حیدری گفت:

    سلام به گفته شما کتاب های گویا بی کیفیت هستند. در این صورت شما استانداردهای جهت درست خواندن،زمان بندی یک ترک صوتی، مجموعه داستان های کوتاه با داستان های گاه دو صفحه ای و گاه بیست صفحه ای چگونه باید خوانده شود و در کل استاندارد گویا چیست به غیراز نویز یا صدای بی کیفیت گوینده اثر. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید