وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گرامی داشت روز جهانی نابینایان توسط انجمن نابینایان ایران

به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان، به همت انجمن نابینایان ایران و با همکاری کانون نابینایان شهرداری تهران، برنامه ای مرکب از سخنرانی و بخشهای سرگرمی صبح روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه، در تالار ایوان شمس، با حضور جمع کثیری از نابینایان برگزار شد.
در این برنامه معضلات پیش روی جامعه نابینایان و راه های برون رفت از این معضلات مطرح شد.
در این جمع صمیمی علاوه بر انجمن نابینایان ایران و کانون معلولین شهرداری تهران نهاد های دیگری نیز حضور داشتند.
این مراسم با مشارکت سازمان بهزیستی کشور ، شهرداری تهران (معاونت اجتماعی و امور فرهنگی و اداره کل سلامت شهرداری)، حامیان انجمن نابینایان ایران: بانک مسکن، بانک صادرات، بانک تجارت و امید تجارت، بانک آینده و شرکتهای حامی شامل: شرکت پارس حیّان، شرکت پکتوس، شرکت بارمان پارسه تات و شرکت بایودنت، به مدت سه ساعت برگزار شد.
در این محفل با شکوه جمعی از مسئولین از جمله جناب آقای مهندس باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ، جناب آقای دکتر نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ، جناب آقای دکتر شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ، سرکارخانم پور آقایی معاون محترم اداره نظارت بر قوانین و مقررات بانک مرکزی ، جناب آقای منوچهر هادی کارگردان فرهیخته سینما ، تئاتر و تلویزیون ، جناب آقای دکتر ذوالفقارنصب از چهره های شاخص ورزشی ، جناب امیر سرتیپ علیزاده از امرای ارتش جمهوری اسلامی ایران – جناب آقای سلطان آبادی نماینده محترم آیت اله ری شهری از تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی –حضرت حجت الاسلام و المسلمین پهلوانی – جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی کشور و تهران – جمعی از مدیران شهرداری –آقای مهندس سعیدی مبینمدیر سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین – روابط عمومی بانک مسکن – واحد ارتباطات و تبلیغات بانک تجارت – جمعی از دبیران مناطق 22گانه شهرداری تهران – جمعی از هنرمندان و مدیران تشکلات سازمانهای مردم نهاد و جمعی از نابینایان و خانواده هایشان و اصحاب رسانه ، جرائد ، نشریات و خبرگزاری ها با مجری گری مجری توانمند و فرهیخته تلویزیون سرکار خانم دکتر امینیان و خیرین و اعضای هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران حضور داشتند.
در این مراسم که رأس ساعت 10 صبح آغاز گردیدابتدا تلاوتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از قاریان نابینا قرائت گردید.
سپس آقای علی اکبر جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان ایران ضمن عرض خیر مقدم به حضار خواستار اجرای دقیق مفاد قانون حمایت از معلولین شدند.
در ادامه، کلیپی از انجمن پخش و بعد از آن دبیر کانون معلولین شهرداری تهران گزارشی از عملکرد کانون معلولین در حوزه نابینایان ارائه دادند.
جناب آقای داریوش فرضیایی (عموپورنگ) اقدام به برنامه هنری خود نمودند و نشاطی به این مراسم دادند و گروه سرود مرکز نابینایان خزانه به هنر نمایی پرداختند.

ارائه گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران

در ادامه این مراسم، قائم مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر کتابخانه های گویای نابینایان و کم بینایان سامسونگ کشور جناب آقای مهندس منصور شادکام ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان گزارش مختصری از عملکرد انجمن نابینایان ایران ارائه دادند که در این گزارش ایجاد و افتتاح 3 باب کتابخانه گویا در شهرهای کرمان ، ایلام و بوشهر و پرداخت هزینه های سرویس ایاب و ذهاب اعضای کتابخانه ها و هزینه های حق الزحمه مربیان و میان وعده غذایی و هزینه خرید تجهیزات کتابخانه ها که همگی توسط شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت اجتماعی پرداخت گردیده است ، خواستار حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای مسئولیت اجتماعی خود جهت رفع مشکلات نابینایان و کم بینایان کشور شدند.
وی افزودند سال گذشته تعداد 57 نفر از اعضاء به کربلای معلی ، بیش از 300 نفر به شهرهای زیارتی و سیاحتی ، توزیع  500 بسته لوازم التحریر بین اعضاء ، توزیع بیش از 1000 سبد کالا و پرداخت وام به 87 نفر و کمکهای درمانی و بلاعوض به تعداد بیش از 172 نفر و توزیع بیش از 100 مورد لوازم توانبخشی و زندگی و 30 سری جهیزیه و پیگیری مناسب سازی بانکها که در این راستا تعداد 98 شعبه به سامانه خدمات بانکی مجهز شدند و آموزش اعضاء در زمینه های بریل ، کامپیوتر ، جهت یابی ، فرش بافی ، گلیم بافی ، کیف دوزی ، صنایع دستی و… از اهم گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال گذشته است.
همکاری با دانشگاه شهید بهشتی در خصوص طرح ژنتیک و تفاهم نامه با شرکت صنایع آموزشی در خصوص ماشین های تایپ بریل، از دیگر کار های صورت گرفته توسط این انجمن است.
قائم مقام انجمن نابینایان بیان داشتند: دغدغه های اصلی نابینایان در کشور ارتقاء فرهنگ جامعه ، حرفه آموزی ، اشتغال و مناسب سازی است که با انتقاد شدید از متولیان امر مناسب سازی خواستار رسیدگی جدی به وضع موجود شدند و همچنین ازمدیرعامل اتوبوسرانی و مدیریت سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین خواستند تا نسبت به رفع مشکلات سرویس ایاب و ذهاب نابینایان و نوسازی ناوگان این سامانه و افزایش تعداد اتومبیل های خدمات رسان به تعداد 150 دستگاه شدند. چون سرویس ایابو ذهاب به ویژه در شهر تهران برای این قشر اهمیت زیادی دارد ایشان همچنین از زحمات رانندگان این سامانه که درگرما و سرما تلاش زیادی برای سرویسدهی مینمایند تشکر و قدر دانی کردند.
وی ادامه داد : مقوله اشتغال ، مناسب سازی ، حرفه آموزی و فرهنگ سازی نیاز به عزم ملی و همت جمعی همه اقشار جامعه از جمله مسئولین دارد.
ایشان گفتند با توجه به توانمندی های افراد نابینا متاسفانه از نظر شغل با مشکل جدی روبرو هستند که این امر مهم نیاز به توجه جدی متولیان اشتغال در کشور است.
شادکام در خصوص افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی و عدم توانایی نابینایان در تعمین این وسایل اظهار داشتند: به علت افزایش مواد اولیه، تمام تجهیزات توانبخشی با افزایش قیمت روبرو شدند، لذا می طلبد سازمان بهزیستی این تجهیزات را مثل برجسته نگار هوشمند همراه، بهدید و سایر تجهیزات الکترونیک که با افزایش قیمت مواجه شدند و خرید آنها از عهده نابینایان خارج است، به صورت متمرکز خریداری کند و در اختیار اعضای جامعه هدف و ngo های مرتبط با نابینایان قرار دهد.

برخی از این تجهیزات به ویژه برای دانشجویان نابینا بسیار مورد نیاز است و برای خرید آن، باید چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه دادند که ماده 28 آئین نامه داخلی مجلس که حق مسلمی از نابینایان را گرفته باید اصلاح شود تا نابینایان هم بتوانند در جامعه مثل سایر افراد عادی از فرصت برابر برخوردار باشند. در ادامه ایشان گفتند این قشر از جامعه دارای مشکلات فراوانی می باشند که سازمان بهزیستی کشور با برنامه ریزی دقیق ، هدفمند ، مدیریت صحیح و استفاده از مشاورین نابینای متخصص و متعهد نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایند.
ایشان با اشاره به روایت من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق از همه کسانی که طی سالهای گذشته جهت رفع مشکلات عزیزان نابینا تلاش نمودند از جمله مدیران سازمان بهزیستی کشور به ویژه جناب آقای دکتر نحوی نژاد و کارشناسان و مددکاران تشکر و قدر دانی نموده و به همهی این عزیزان خسته نباشی و خداقوت گفتند.
ایشان در پایان از بانکها به ویژه بانک مسکن – بانک صادرات – بانک تجارت – بانک آینده و از شرکتهایی مثل سامسونگ شرکت پارس حیّان – شرکت پکتوس – شرکت بارمان پارسه تات و شرکت بایودنت تشکر و قدردانی نموده و خواستار حمایت بیشتر از این انجمن در راستای مسئولیت اجتماعی خود جهت رفع مشکلات این قشر از جامعه شدند.

معلولیت مانع فتح قله های موفقیت نیست

ولی الله شجاعپوریان، معاون اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران طی سخنانی، با اشاره به روز پارالمپیک بر این نکته تأکید کرد که معلولیت مانعی در رسیدن به قله های موفقیت نیست. وی به ایجاد شهری دسترسی پذیر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های ما، ایجاد شهری دسترس پذیر برای نابینایان و دیگر معلولان است؛ موضوعی که حتی در قوانین موضوعه هم بر آن تأکید شده است. شعار شهردار محترم (شهر زیست پذیر) هم ترجمه ایست از شهر دسترس پذیر برای جامعه معلولان. شجاعپوریان در بخش دیگری از صحبتهایش به ضرورت اجرای قانون حمایت از معلولان اشاره کرد و اظهار داشت: تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان که واقعاً یک خبر خوب بود، باید در شهرداری اجرا شود و سهمی که برای معلولان در حوزه هایی مثل اشتغال پیشبینی شده است، باید رعایت شود. ما در معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری تلاش میکنیم حقوق عزیزان معلول در شهرداری را رصد کنیم و امیدواریم مواردی که در قانون نسبت به حقوق این شهروندان آمده، اجرا شوند. معاون اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به ظرفیتهای نابینایان برای حضور در مناصب مدیریتی و اجرایی اشاره کرد و از دکتر علی صابری به عنوان یکی از نمونه های بارز توانمندی نابینایان در تصدی پستهای مهم نام برد. – به خاطر همه کمبودها عذرخواهی میکنم.

از اینکه شهر تهران برای انجام امور مختلف اجتماعی و فرهنگی مناسب سازی نشده عذر خواهی می کنم

در بخش دیگری از برنامه ویژه روز جهانی عصای سفید، زینب نصیری، مدیر کل اداره سلامت شهرداری به عنوان سخنران پشت تریبون قرار گرفت. او که با چشمبند و در حالی که از عصای سفید استفاده کرد تا خود را به جایگاه برساند، از احساسش در روز جهانی عصای سفید گفت: به این فکر میکردم وقتی روزهایی مثل روز جهانی عصای سفید فرا میرسد، آیا باید خوشحال باشم یا غمگین؟ من به عنوان یک شخصیت حقیقی و حقوقی در شهرداری، به خاطر تمام کمبودها از شما عذرخواهی میکنم. عذرخواهی میکنم که شهر تهران برای انجام امور مختلف اجتماعی و فرهنگی و همچنین امکان برابر رفع نیازهای معلولان و به ویژه نابینایان به شکل استاندارد مناسبسازی نشده و هنوز با شهر استاندارد دسترس پذیر فاصله دارد. گرچه فعالیتهای مثبتی در فراهم سازی شهر دسترس پذیر در حال انجام است و خوشبختانه در دستگاه مدیریتی شهرداری و سایر دستگاههای نظام، افراد زیادی هستند که دلشان برای شما میتپد. نصیری در ادامه به تبعیضهایی که درباره معلولان صورت میگیرد، اشاره کرد و اظهار داشت: عذرخواهی آخر من به خاطر تبعیضهاییست که نسبت به شما روا میدارند. به نظر من نابینا ماییم که استعدادها و نیازهای شما را نمیبینیم.

رسالت ما اتحاد معلولان است

امیر توکلی، دبیر کل کانون معلولان شهرداری تهران هم ضمن تبریک روز عصای سفید، به فعالیتهای کانون معلولان شهرداری تهران اشاره ای کلی کرد و گفت: کانون معلولان شهرداری تهران با ۲۲ دبیر و در ۳۵۴ محله توانسته حدود ۸ هزار عضو فعال معلول را جذب کند که بخش زیادی از این اعضا را نابینایان تشکیل میدهند. ویژگی کانون معلولان شهرداری در این است که گروههای معلولیتی گرد هم آمده اند تا با اتحاد و همبستگی خدماتی را از مدیران شهری و دولت دریافت کنند. توکلی بر این نکته تأکید کرد که خود معلولان میتوانند با اتکا به هم دغدغه هایشان را درک کرده و مسائل و مشکلات را به مسئولان منتقل کنند. دبیر کانون معلولان شهرداری در تشریح فعالیتهای این کانون، از کمیته مناسبسازی صحبت کرد و اظهار داشت: یکی از اتفاقات بزرگی که اخیراً رخ داد، تشکیل کمیته مناسبسازی در هر منطقه با حضور دبیر کانون معلولان آن منطقه است. این به معنای ورود خود ما برای حل معضل شهری و زیر سؤال بردن مبلمان شهریست. حضور دوستان ما در این کمیته از چند جهت مهم است: ۱- رعایت اصول مناسبسازی بر اساس استانداردهای مناسبسازی ۲- کمک به مناسبسازی اماکن عمومی مثل بوستانها برای تمام گروههای معلولیتی از جمله نابینایان ۳- مناسبسازی محیط اطراف محل سکونت معلولان از درب منازل تا مسیر تردد آنها.
معرفی معلولان نخبه، اجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت، تلاش برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان، از دیگر برنامه های کانون بود که توکلی به آنها اشاره کرد..

در پایان، از نابینایان نخبه در حوزه های فرهنگی و ورزشی تجلیل شد.
عکس هایی از این مراسم را می توانید
از اینجا
دانلود کرده و مشاهده کنید.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید