وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

پانزدهمین کتابخانه گویا و بریل ویژه نابینایان، در استان بوشهر افتتاح شد

کتابخانه گویا و بریل ویژه نابینایان، روز چهارشنبه هفدهم مرداد، در استان بوشهر افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان ایران، در این مراسم، آقای علی اکبر جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان ایران ، آقای مهندس منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر کتابخانه های گویا، سرکار خانم اوجانی مدیر مسئولیتهای اجتماعی شرکت سامسونگ، آقای هاشمی مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی بوشهر، خانم اشجع معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی، خانم عبداله زاده عضو شورای شهر، آقای دکتر عارفی، جمعی از مدیران تشکلها و سازمانهای مردم نهاد، کارشناسان و اعضای نمایندگی انجمن نابینایان در استان بوشهر به اتفاق خانواده هایشان حضور داشتند.

در این مراسم، منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر کتابخانه های گویا، ضمن عرض تبریک  به خبرنگاران  و گزارشگران به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به افزایش کتابخانه های گویا گفت : تاکنون 14 کتابخانه گویا افتتاح شده که با اضافه شدن بوشهر تعداد این کتابخانه ها به 15 باب می رسد  که توسعه  این مراکز فرهنگی آموزشی در اولویت برنامه های انجمن نابینایان است .

وی با تاکید بر توجه به قابلیت ها و استعداد های نابینایان و کم بینایان اظهار داشت :  نابینایان دارای استعدادهای فراوانی هستند و باید شرایطی فراهم شود که بتوانند از امکانات مورد نیاز به صورت تخصصی  استفاده کنند.

شادکام با بیان اینکه انجمن نابینایان  در سال 1373 تاسیس شد تصریح کرد : ساخت کتابخانه های دیجیتالی از سال 1391 با همکاری شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت های اجتماعی عملیاتی شد و تاکنون 15 کتابخانه گویا ویژه نابینایان و کم بینایان در استانها افتتاح شده است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به  افزایش کتابخانه ها خاطر نشان کرد : خوشبختانه با همکاری شرکت سامسونگ کتابخانه گویا در بوشهر افتتاح شد .

ایشان با تاکید بر همکاری شهرداری ها در توسعه این مراکز بیان کرد : کتابخانههای گویای نابینایان با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی، سازمان بهزیستی  و شهرداریها توسعه مییابد.

وی با بیان اینکه 150 هزار نابینای مطلق و 750 هزار نفر با اختلالات بینایی در کشور زندگی می کنند افزود: نیاز مبرم به مناسب سازی محیط شهری و یک زندگی معمول، حد اقل مطالبه یک شهروند نابینا است . برای رفع این معضل، نیاز به عزم ملی و همت جمعی داریم.

اگر تمام سازمانها ، ارگانها  و مردم در راستای مسئولیت اجتماعی خود عمل نمایند و با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند و استفاده از استانداردهای موجود و از همه مهمتر نظارت دقیق می توان پاسخگوی بخشی از مطالبات این عزیزان باشیم.

با شعار مشکل حل نمی شود و باید در عمل ثابت کرد.

نابینایان نیز باید از امکانات فرهنگی و کتابخانه برخوردار باشند که امروز فرهنگ از ارکان اصلی کشور است و کتاب و کتابخوانی رکن اصلی فرهنگ هر جامعه و شاخصه ی پیشرفت هر کشور است .

نابینایان نیز از این قائده مستثنا نیستند و کتاب و کتابخوانی باعث آگاهی از محیط اطراف آنها و ارتقاء روحیه و جلوگیری از انزوا خواهد شد.

ما امکانات زیادی را در کتابخانه های گویا برای نابینایان در نظر گرفتیم. برای مثال، در کلیه کتابخانه ها، علاوه بر ارائه کتاب های گویا، کتاب با خط بریل و یک تا دو دستگاه برجسته نگار که کیبورد و مانیتور بریل است، همچنین یک کتابخانه الکترونیک که حاوی 2000 عنوان کتاب، تولید شده توسط شرکت دانش بنیان پکتوس است، برای استفاده عموم فراهم شده است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران افزودند : نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده 28 آئین نامه داخلی مجلس، شرایط را برای کاندیداتوری نابینایان برای نمایندگی مجلس فراهم نمایند تا نابینایان هم مثل سایر افراد جامعه از این فرصت برابر برخوردار شوند و این عزیزان بتوانند به طور تخصصی از حق و حقوق خود دفاع نمایند.

ما معتقدیم که افراد سالم درک صحیحی از افراد معلول ندارند و قوانینی که در خصوص این عزیزان به تصویب می رسد پاسخگوی مشکلات نابینایان نخواهد بود.

شادکام در پایان بیان داشت: به امید روزی که نابینایان برای حرفه آموزی ، اشتغال و مناسب سازی دغدغه ای نداشته و از فرصت برابر مثل سایر افراد جامعه برخوردار باشند.

از بانکها ، شرکتها و بنگاههای اقتصادی، تقاضا داریم دیدگاه آنان صرفا اقتصادی مطلق نباشد و نگرش اجتماعی هم داشته باشند.

اگر چنین اتفاق مهمی بیافتد مسائل و مشکلات  جامعه هدف به راحتی مرتفع خواهد شد. جا دارد از شرکت سامسونگ که در راستای مسئولیت اجتماعی خود این کار بسیار ارزشمند و ارزنده را انجام داده تشکر و قدر دانی کرد و  انشاء الله بنگاههای دیگر هم شرکت سامسونگ را الگو قرار داده و به مسئولیتهای اجتماعی خود عمل کنند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید