وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

افتتاح چهاردهمین کتابخانه ویژه نابینایان در ایلام

قائم مقام انجمن نابینایان ایران از راه اندازی چهاردهمین کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان در کشور خبر داد.
منصور شادکام  در نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی استان ایلام گفت: کتابخانه ویژه نابینایان، روز یکشنبه 14 مرداد در استان ایلام افتتاح شد.
در این مراسم، آقای جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان، منصور شادکام قائم مقام انجمن، خانم اوجانی مدیر مسئولیت های اجتماعی شرکت سامسونگ، دکتر نوذری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، آقای جلیلیان مدیرکل اداره کتابخانه های استان ایلام، آقای گراوند مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری ایلام، سرکار خانم تهماسبی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، آقای باقری، مدیرکل امور شهری استانداری، خانم همتی، مدیرکل بهزیستی استان ایلام، دکتر موسوی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی ایلام، خانم جمشیدیزاده معاون توانبخشی بهزیستی استان ایلام، آقای جایدری معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش ایلام، آقای قیطانی، معاون فرهنگی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای عبد النور حیدری، رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز و کتابخانه ساز ایلام، خانم علیلیان عضو انجمن خیرین کتابخانه ساز، جمعی از مدیران، کتابداران و کارشناسان کتابخانه های عمومی شهرستان ها و شهر ایلام و تعداد کثیری از نابینایان به اتفاق خانواده هایشان حضور داشتند.
شادکام ادامه داد: این انجمن سال 73 تشکیل و از سال 91 تاسیس کتابخانه های دیجیتالی ویژه روشندلان با مشارکت شرکت سامسونگ در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان داشت: سال 91 در مجموع پنج کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان در استان های کشور ایجاد شد که امروز این رقم به 14 کتابخانه افزایش یافته است.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: در این کتابخانه ها علاوه بر ارائه 100 عنوان کتاب با خط بریل بیش از 2 هزار و 300 عنوان فایل صوتی نیز در معرض نمایش قرار گرفته است.
شادکام همچنین با اشاره به فعالیت این انجمن با عضویت 10 هزار روشندل گفت: به همت این انجمن در طول سال گذشته یک هزار و 200 سبد کالا بین اعضا توزیع، تامین جهیزیه 127 نفر انجام و دهها نفر از اعضا به اردوهای فرهنگی و مذهبی اعزام شده اند.
وی با بیان اینکه اکنون 500 نفر از اعضا این انجمن در مقطع ارشد و دکترا به تحصیل اشتغال دارند، گفت: روشندلان دارای استعدادهای فراوانی بوده و باید شرایطی فراهم شود که نابینایان در طول هفته حداقل سه روز در کتابخانه های تخصصی حضور یابند.
شادکام در خصوص بنگاه های اقتصادی مانند بانک ها و شرکت های بزرگ گفت: این بنگاه ها، علاوه بر فعالیت های اقتصادی، میبایست نگاه اقتصادی اجتماعی نیز داشته باشند و توجه به مسئولیت های اجتماعی را نیز در دستور کار خود قرار دهند. اگر این اتفاق بیفتد، تمام مشکلات نابینایان در زمینه هایی مثل اشتغال، مناسب سازی، مسکن، ازدواج و…. حل خواهد شد.
امیدواریم سایر شرکت های بزرگ نیز در راه سامسونگ گام بردارند.
شادکام در پایان ضمن انتقاد شدید از شهردار و اعضای شورای شهر ایلام گفت: متأسفانه این افراد در مراسم افتتاحیه حضور پیدا نکردند. قطعا حضور آنها که رابطه مستقیم با نابینایان در بحث مبلمان شهری دارند، میتوانست کارگشا باشد.
در ادامه، مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از شناسایی 2 هزار و 178 نابینا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 145 نفر نابینای مطلق، 709 نفر نیمه بینا و یک هزار و 324 نفر نیز کم بینا هستند.
زهرا همتی با ذکر اینکه شهرستان های دره شهر، ایوان و دهلران دارای بیشترین نابینایان استان هستند، افزود: از مجموع نابینایان استان 90 نفر دانشجو و 128 نفر دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی هستند.
وی مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی را نیاز جدی جامعه توانخواهان بویژه نابینایان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون 17 دستگاه اجرایی استان در زمینه مناسب سازی اقدام کرده اند.
مدیرکل بهزیستی ایلام به مشکل اشتغال نابینایان اشاره کرد و گفت: در صورتیکه مسوولان قانون سه درصد استخدام توانخواهان را که هرچند ناچیز است رعایت کنند بخشی از مشکلات بیکاری این قشر رفع خواهد شد.
همتی یادآور شد: نابینایان در زمینه تحصیلی و ورزشی به امکانات بیشتر نیاز دارند تا استعدادهای خود را شکوفا سازند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این نشست گفت: به منظور رفاه حال توانخواهان استان در تمامی کتابخانه های استان رمپ و سیستم رایانه ویژه این قشر راه اندازی شده است.
مراد جلیلیان افزود: علاوه بر این عضویت کلیه توانخواهان در کتابخانه های عمومی استان رایگان انجام می شود.
به گفته وی، نخستین کتابخانه تخصصی نابینایان استان در محل کتابخانه مرکزی و با هزینه سه میلیارد ریالی با مشارکت شرکت سامسونگ راه اندازی شده است.

عکس های مراسم افتتاحیه را
از اینجا
دانلود و تماشا کنید.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید