وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

افتتاح سه کتابخانه دیجیتال گویا ویژه کودکان و نوجوانان نابینا

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در خصوص افتتاح کتابخانه های دیجیتال گویا ویژه کودکان و نوجوانان نابینا گفت: در راستای ارائه خدمات فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی، انجمن نابینایان ایران با همکاری شرکت سامسونگ، اقدام به ایجاد سه کتابخانه دیجیتال گویای جدید، در استان های کرمان، ایلام و بوشهر کرده است.
این کتابخانه ها در آینده ای نزدیک افتتاح خواهند شد.
وی ادامه داد: جا دارد از شرکت سامسونگ تشکر ویژه ای داشته باشیم که در راستای مسئولیت های اجتماعی خود، همکاری بسیار خوبی با انجمن داشته اند. با اضافه شدن این کتابخانه ها، تعداد این مراکز که ویژه کودکان و نوجوانان نابینا است، به 15 باب خواهد رسید.
دبیر کتابخانه های دیجیتال گویای امید در خصوص میزان کیفی و کمی منابع حوزه کودکان برای نابینایان بیان داشت: اگر به سال 1391 برگردیم، تنها 40 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان داشتیم که صرفاً به صورت خط بریل بود. متأسفانه کودکان نابینا در بحث منابع مطالعاتی، بسیار مغفول مانده بودن. وقتی شرکت سامسونگ اعلام به همکاری کرد، پس از بحث و تبادل نظر فراوان، به این نتیجه رسیدیم که این کتابخانه ها میتوانند مفید فایده واقع شوند و این خلأ را پر کنند.
بازخورد این طرح در 6 سال اخیر باعث شده، بیش از 1000 عنوان داستان صوتی و بیش از 100 جلد کتاب بریل در حوزه کودک و نوجوان تولید شود.
شادکام در ارتباط با زمان و تعداد آغاز به کار این مراکز نیز اظهار داشت: در سال 91، 5 کتابخانه، در سال 92
1 کتابخانه و در سال 93، 6 کتابخانه افتتاح شد.
بعد از اینکه این مراکز شروع به کار کردند و بازخورد ها را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم استقبال چندانی از این مراکز نشده است. لذا به آسیب شناسی آن پرداختیم و در جریان این بررسی ها، به این نتیجه رسیدیم از آنجایی که اکثر نابینایان به ویژه در شهر های محروم جزو اقشار متوسط رو به پایین جامعه هستند، امکان تأمین هزینه های رفت و آمد را ندارند. در همین زمینه، با شرکت سامسونگ مذاکره کردیم که هزینه ایاب و ذهاب کودکان را هفته ای سه روز پرداخت میکند.
جمع مبلغ پرداختی در این زمینه، 134 میلیون تومان در کل 12 مرکز در طول سال است. سپس حوزه مربیان این مراکز را سازماندهی کردیم که برای مربیان نیز حق الزحمه در نظر گرفته شود تا آنها احساس مسئولیت کنند و بتوانند به ما پاسخگو باشند.
تا پیش از این، آنها به صورت داوطلبانه با ما همکاری میکردند. در زمینه مربیان، 19 مربی در این 12 کتابخانه فعالیت میکنند که هزینه حق الزحمه آنها در سال نیز حدود 92 میلیون تومان است.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران در خصوص تعداد بازدید کنندگان از کتابخانه های دیجیتال گویا تصریح کرد: به طور کلی، 10 هزار نفر با سرویس ایاب و ذهاب و 12 هزار نفر به صورت مستقل، هفته ای سه بار به این مراکز سر میزنند که چیزی در حدود 99 هزار ساعت فعالیت در طول سال در کل 12 مرکز است.
وی در خصوص جزئیات آغاز به کار سه مرکز جدید در حوزه کودک و نوجوانان نابینا گفت: همانطور که در بالا اشاره کردم، سه کتابخانه در آینده ای نزدیک در استان های ایلام، کرمان و بوشهر افتتاح میشود که هزینه آن معادل یک میلیارد تومان است.
این هزینه، شامل کار های عمرانی، مناسبسازی فضای کتابخانه ها، تجهیز سیستم سرمایشی و گرمایشی، نقاشی، نورپردازی و سایر زیر ساختهای لازم است.
همچنین تجهیزات اداری و توانبخشی لازم که ویژه کودکان و نابینایان است، برای این مراکز در نظر گرفته شده است.
از جمله تجهیزات اداری، میتوان به میز، صندلی، کمد، یخچال، آبسرد کن دو کاره، جارو برقی، پرینتر چهار کاره، تلویزیون، لپتاپ و کامپیوتر اشاره کرد.
شادکام ادامه داد: این سه مرکز مثل 12 کتابخانه پیشین، به تجهیزات توانبخشی اختصاصی ویژه نابینایان مجهز خواهند شد که از جمله آنها میتوان به برجسته نگار، ماشین پرکینز، بهدید، رکوردر، mp3 player، اسباب بازی، بیش از 100 کتاب بریل و یک هزار عنوان داستان صوتی، عصای هوشمند و معمولی، لوح و قلم، تابلوی آموزش فارسی و انگلیسی، ساعت نابینایان، عروسک و بازیهای ویژه نابینایان اشاره کرد.
شادکام در خصوص فعالیت های انجام شده در این کتابخانه ها گفت: برای اینکه زمان کودکان را به بهترین شکل ممکن پر کنیم، علاوه بر مطالعه، دوره های آموزشی را برای آنها در نظر گرفتیم که از جمله آنها میتوان به آموزش کامپیوتر، آموزش خط بریل، آموزش جهتیابی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش قرآن و احکام، کیفدوزی، خیاطی، آموزش چرتکه، شطرنج، و آموزش صنایع بومی محلی اشاره کرد.
وی افزود: اثرات مثبت روحی روانی برای کودکان و دادن مشاوره به پدر و مادر های این عزیزان، یکی دیگر از بازخورد های ارزشمند ایجاد کتابخانه های دیجیتال گویا است.
شادکام در خصوص چگونگی شناسایی مراکز استان ها برای راه اندازی این طرح گفت: اولویت شرکت سامسونگ، در ابتدا استان های کم برخوردار و با جمعیت بیشتر بود. لذا ما در استان ها با مدیرکل بهزیستی، مدیران آموزش و پرورش استثنایی استان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت ارشاد جلسه میگذاشتیم و هر کدام از این نهاد ها که فضایی را در اختیار ما قرار میدادند، اقدام به تأسیس و تجهیز این مراکز کردیم.

قائم مقام انجمن نابینایان در پایان گفت: امیدوارم سایر شرکت های دولتی و خصوصی نیز در راستای مسئولیت های اجتماعی خود، خدمات مختلف را برای نابینایان دسترس پذیر کنند تا این قشر بتواند با سهولت بیشتری در جامعه زندگی کند.

عکس هایی از کتابخانه دیجیتال گویا در
کرمان
بوشهر
و ایلام
را نیز میتوانید با کلیک کردن روی نام این استان ها، دانلود و مشاهده کنید.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید