علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

 

انتخابمان برای این شماره از سرویس بازی نشریه مانا، یک بازی ویندوزی است؛ بازی «برَنبِل[1]» که اگر اهل بازی‌های رایانه‌ای ویژه نابینایان باشید احتمالاً آن را شبیه «اِسکرَمبِل[2]» خواهید یافت. «اسکرمبل» پروژه‌ای است که یک توسعه دهنده نابینای آمریکایی به نام استیو دو سال پیش شروع کرده اما هنوز به جای مشخصی نرسیده و منتشر نشده است. طولانی شدن روند انتشار «اسکرمبل» باعث شد یک توسعه دهنده و برنامه‌نویسِ دیگر، منتظر نشستن را تاب نیاورد و به فکر بیفتد که یک بازی شبیه «اسکرمبل» طراحی کند که حاصل شد همین «برنبل» که در این نوشته در باره‌اش می‌خوانید.

مثل بسیاری بازی‌ها، هدف بازیکن در «برنبل»، جمع کردن امتیاز است و موانعی سر راه شما خواهد بود که این کار را برایتان سخت خواهد کرد. این بازی به شکل قابل حمل [3]طراحی شده و از همین رو احتیاجی به نصب ندارد. فقط به این نکته توجه داشته باشید که از آنجا که «برنبل» با زبان «بی جی تی» (BGT) طراحی شده، ضد ویروسِ ویندوز دیفندر [4]رابطه حسنه‌ای با آن ندارد و احتمال دارد در رسته ویروس‌ها طبقه‌بندی‌اش کند. در پرونده صوتیِ الصاق شده به این نوشته، توضیحات مبسوطی در باره چگونگی راه‌اندازی و انجام این بازی ارائه کرده‌ام که چنانچه علاقمند باشید می‌توانید به همان پرونده که ذیل همین نوشته قابل اجرا و بارگیری است، مراجعه کنید اما به طور مختصر همینجا توضیحاتی در باره بازی خواهم داد.

با باز کردن پوشه بازی، با دو پرونده با پسوند EXE برخورد خواهید کرد. Branble.EXE را اجرا کنید تا بازی شروع شود. با تأیید مواردی که در ابتدا و بلافاصله بعد از اجرای پرونده اجرایی نمایش داده می‌شود، وارد منو بازی خواهید شد. با جهتنما‌های بالا و پایین می‌توانید گزینه‌های بازی را مشاهده کنید و هر کدام را حسب نیازتان اجرا کنید. با یادآوری این نکته که تمام منو‌ها، گزینه‌ها و صدا‌های بازی به زبان انگلیسی است و اگر تسلطتان به این زبان کافی نیست می‌توانید پرونده صوتی را در پایان همین نوشته بارگیری کنید و بشنوید تا با اصطلاحات بازی آشنا شوید. در منو اصلی گزینه‌هایی نظیر شروع بازی، دسترسی به فروشگاه بازی، دستاورد‌ها، تابلو یا جدول امتیازات و… را مشاهده خواهید کرد. همچنین در این صفحه یک گزینه برای بازیکن‌های حرفه‌ای در نظر گرفته شده و آن هم این است که چنانچه در طول بازی‌های قبلی موفق به کشتن صد دشمن شده باشید، بازی کد‌های تقلب را در اختیارتان قرار خواهد داد تا راحت‌تر بتوانید از برخی مراحل عبور کنید. بخش تنظیمات، دیگر قسمتی است که از طریق صفحه اصلی در دسترس شما قرار گرفته است. گزینه‌های متعددی در این بخش تعبیه شده که شرح هر یک را می‌توانید در پرونده صوتی بشنوید. در صفحه اصلی، گزینه‌ای هم برای شنیدن و آشنایی با صدا‌های بازی در نظر گرفته شده است. با انتخاب این بخش می‌توانید با کلید‌های جهت‌نما تک به تکِ عملیات‌هایی را که طراح برایشان صدا در نظر گرفته مرور کنید و با فشار کلید Enter بر روی هر یک از عملیات‌ها، صدای مربوطه را بشنوید.

در برنبل بیش از ۳۳ قدرت یا پاور آپ [5]برایتان کنار گذاشته شده که با برداشتن هر کدام، به قدرت شما افزوده خواهد شد. پاور آپ‌ها در همه مراحل بازی ظاهر می‌شوند و چنانچه آنها را بر‌ندارید، با آنها برخورد خواهید کرد و همین اتفاق باعث مرگ شما خواهد شد. اگر می‌خواهید در باره پاور آپ‌ها بیشتر و دقیق‌تر بدانید حتماً به پرونده‌ای با نام Powerlist.TXT در پوشه بازی مراجعه کنید.

پیش‌تر گفتیم که «بازدید از فروشگاه»، نام یکی دیگر از گزینه‌های منو اصلی بازی است. در این بخش شما می‌توانید با استفاده از امتیاز‌هایی که به دست آورده‌اید، بسته به نیازتان خرید کنید. هر کدام از اقلامی که در فروشگاه عرضه می‌شود قیمت مشخصی دارد که چنانچه امتیازات کافی داشته باشید می‌توانید آنها را انتخاب کنید. گزینه‌هایی که هر کدام، امکان یا قابلیتی را در بازی به شما اضافه می‌کند؛ به طور مثال، جان یا قدرت شما را تقویت کرده یا نقشه را برایتان پاکسازی می‌کند.

همانطور که قبلاً هم گفته شد، روند بازی از این قرار است که شما بر روی یک نقشه در حال جابجا شدن هستید و در طول این جابجایی، با انواع موانع و درد‌سر‌ها مواجه می‌شوید و باید با ابزار‌هایی که در اختیارتان قرار دارد، این موانع را از سر راه بردارید. هر آنچه که قرار است برایتان درد‌سر درست کند، با یک زمان‌بندی مشخص رخ نشان خواهد داد؛ مثلاً هر ۲۵ و ۳۵ ثانیه یکبار با دو مانع برخورد خواهید داشت. هر پنج دقیقه یک بار هم یک گلوله توپ شلیک خواهد شد. تعدادی از کلید‌های صفحه کلید به حرکت‌ها یا عملیات‌های گوناگون اختصاص یافته و شما می‌توانید بازی را با استفاده از این کلید‌ها پیش ببرید. هرچه مقاومت شما در برابر موانع کشنده بیشتر باشد، در آخر بازی امتیاز بیشتری هم نصیبتان خواهد شد. این بازی برنده یا بازنده ندارد و شما باید بازی را تا آن لحظه که جان در بدن دارید، ادامه بدهید. بازی، با مرگ شما به واسطه یکی از اتفاقات احتمالی به پایان خواهد رسید.

اگر با توضیحات بالا به بازی «برنبل» علاقمند شدید می‌توانید پرونده صوتی را گوش کنید؛ پرونده‌ای که در آن سعی کرده‌ام ضمن مرور همه گزینه‌ها و تنظیمات بازی، چند دقیقه‌ای هم آن را انجام دهم تا بتوانید با فضای آن به شکل دقیق آشنا بشوید. پیشنهاد می‌کنم در طول گوش کردن به پرونده ذمیمه شده حتماً از هدفون استفاده کنید تا بتوانید تمام جزئیات و ظرافت‌های صدا‌ها را دقیق و تمام و کمال بشنوید. اگر بعد از شنیدن پرونده صوتی تمایل داشتید این بازی را انجام دهید، آن را از

این لینک

دانلود کنید. بعد از بارگیری، پرونده را از حالت فشرده (ZIP) خارج کنید و پرونده Branble.EXE را از داخل پوشه اجرا کنید.

[1][1] Branble

[2] Scramble

[3] Prtable

[4] Windows defender

[5] Power up