منصور شادکاممنصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر علاقه‌مندان می‌توانند در ادامه گزارش فعالیت‌های این انجمن در طول مهر ۱۴۰۰ را مطالعه کنند. این گزارش توسط مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه شده است. شما همچنین می‌توانید در انتهای همین نوشته، نسخه صوتی این گزارش را هم بشنوید.

با گرامی‌داشت روز جهانی ایمنی عصای سفید لازم است این نکته را یادآور شوم که با توجه به قرار داشتن این روز بزرگ در تقویم ماه مهر، بیشتر فعالیت‌های انجمن در طول ماه گذشته تحت تأثیر این رویداد بوده است. از نیمه دوم شهریور شروع به ارسال نامه‌هایی به نهاد‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگون کردیم که از آن جمله می‌توانم نگارش نامه خطاب به سازمان صدا و سیما را عنوان کنم که در آن ضمن تأکید بر لزوم ساخت برنامه‌های آموزنده در جهت آگاه‌سازی جامعه در خصوص پدیده آسیب بینایی، پیشنهاد کردیم نکاتی درباره چگونگی تعامل با نابینایان در قالب زیرنویس در تلویزیون و تیزر تبلیغاتی در رادیو جهت افزایش سطح آگاهی عمومی پخش شود. این نامه‌نگاری‌ها همچنین با مراکز دیگری از جمله راه‌آهن، شرکت بهره‌برداری مترو تهران و سایر شهر‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری، دفاتر ائمه جمعه و جماعات و بهزیستی کل کشور و سایر ادارات بهزیستی هم صورت گرفت تا تأکیدی باشد بر لزوم توجه به پیام این روز خاص و کمکی باشد در جهت این‌که جامعه حقوق آسیب دیدگان بینایی را به رسمیت بشناسد و به نیاز‌های این گروه از شهروندان هم توجه کند.

دیدار با مسؤولین از جمله فعالیت‌های انجمن در طول ماه مهر بود. طبیعی است که به مناسبت این روز بزرگ جلساتی را هم با مسؤولین متعدد کشوری برگزار کردیم و خواسته‌های نابینایان را با آنها مطرح کردیم. اولینِ این جلسات هم دیداری بود که برای نخستین بار در طول سال‌های پس از انقلاب صورت می‌گرفت که در این جلسه،  نمایندگان اقشار و تشکل‌های نابینایان با رئیس محترم قوه قضائیه دیدار و گفتگو داشتند و مشکلاتشان را با ایشان در میان گذاشتند. خود بنده هم در این دیدار به مواردی همچون حمایت قوه قضائیه از اجرای بی‌قید و شرط و تمام و کمال قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، قانون عصای سفید و معاهده مراکش شدم. افزون بر این، به این نکته هم اشاره کردم که قانون در کشور ما وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و پاسخ را جویا شدم. رئیس قوه هم در پاسخ این قول را به جامعه نابینایان دادند که این موارد حتماً به سازمان بازرسی کل کشور منعکس شود و سازمان بازرسی موظف به توضیح خواستن از سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی شود که در اجرای این قوانین کوتاهی کرده‌اند. در صورت قانع‌کننده نبودن پاسخ، رئیس قوه قضائیه این قول را داد که پیگیری‌های قانونی لازم برای احقاق حقوق نابینایان صورت پذیرد.

از دیگر دستاورد‌های این جلسه، تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته معلولان در دادگاه‌ها بود و رئیس قوه قضائیه در این راستا پیشنهاد کردند معلولان پیش از مراجعه به شعب دادگاه‌ها و دادسرا‌ها، ابتدا به این کمیته‌ها مراجعه کنند و این کمیته‌ها هم مشکلاتشان را حل یا آنها را به شیوه صحیحی راهنمایی کنند تا از پایمال شدن حقوق معلولان در فرایند دادرسی‌ها جلوگیری شود.

با توجه به اینکه اشتغال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های نابینایان است، ما هم در روز جهانی ایمنی عصای سفید، دیدار و گفتگویی با مسؤولین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ترتیب دادیم تا زمینه دریافت آموزش‌های حرفه‌ای این نهاد از سوی نابینایان و ورود نابینایان به بازار کار را با آن مسؤولان در میان بگذاریم. در این جلسه با توجه به شعار دولت در راستای مردمی بودن و انقلابی عمل کردن، مسؤولین فنی و حرفه‌ای متعهد شدند زمینه شرکت نابینایان در دوره‌های آموزشی را فراهم کنند و در عین حال، فرصت‌های شغلی که آسیب دیدگان بینایی می‌توانند عهده‌دار شوند هم شناسایی و آموزش‌های لازم فراهم شود تا نابینایان جویای کار مشکلی در خصوص مهارت‌آموزی نداشته باشند.

طی یک جلسه دیگر با حضور نمایندگان انجمن‌های سراسر کشور، مشکلاتی اعم از بیمه، مسکن، اشتغال، مستمری‌های کمک معیشتی، شهریه دانشگاه‌ها، کتب صوتی و بریل، فرهنگسازی و دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی به بحث گذاشته شد و بنا شد مواردی که تا‌کنون با مسؤولین مطرح نشده در قالب نامه‌نگاری و دیدار‌های حضوری پیگیری شود.

یک جلسه دیگر در سازمان بهزیستی و با حضور نمایندگان تشکل‌ها و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار کردید و هرچند که خروجی جلسه در نهایت رضایتبخش نبود اما وزیر وعده داد خواسته نابینایان در جهت اجرای بدون کم و کاست قانون جامع را مورد توجه ویژه مجموعه خود قرار دهد و نهاد‌های متخلف را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند که اگر چنین وعده‌ای عملیاتی شود، موجبات رفع بخش عمده‌ای از مشکلات آسیب دیدگان بینایی فراهم خواهد آمد. دلیل آن که جلسه مذکور را رضایتبخش ارزیابی نمی‌کنم این است که من ترجیح می‌دهم کسانی که در چنین جلساتی حاضر می‌شوند، خود از افراد توانمند باشند و اگر تشکیلاتی را نمایندگی می‌کنند، از آن جمله تشکیلاتی نباشد که فقط بر روی کاغذ وجود دارند و حضور خارجی ندارند و همچنین افراد به گونه‌ای انتخاب شوند که بتوانند تمام اقشار جامعه نابینایان را نمایندگی کنند. به‌هر‌حال امیدواریم در سال‌های آینده دقت بیشتری در انتخاب افراد برای حضور در جلساتی از این دست صورت گیرد.

یک جلسه دیگر هم در روز دوشنبه ۲۶ مهر در دفتر انجمن و با حضور سردار امانی و دکتر تشکری هاشمی از اعضای شورای شهر و عین‌القضات، مشاور شورا در امور معلولین و سنندجی مشاور شهردار تهران برگزار شد و در این جلسه هم اجرای قانون جامع را مستمسک قرار دادیم تا لزوم اجرای بند‌هایی از این قانون را که مربوط به شهرداری‌ها می‌شود به این میهمانان یادآوری کنیم. مناسبسازی شهری، مسائل اشتغال نابینایان شاغل در مجموعه شهرداری و همچنین سر و سامان دادن به وضعیت دست‌فروشان آسیب دیده بینایی از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود و قول‌های مساعدی هم در خصوص موارد مطروحه از سوی مسؤولین شهرداری تهران دریافت کردیم. تشکیل یک کمیته برای دریافت پیشنهاد‌ها و مسائل و مشکلات معلولان در شورای شهر تهران هم از دیگر دستاورد‌های این جلسه بود و بنا شد این کمیته موارد را از جامعه معلولین دریافت کند و در صورت لزوم با حضور اعضای شورا بررسی کند تا در صحن شورا مطرح شود.

انجمن نابینایان ایران همایشی را هم در روز چهارشنبه ۲۸ مهر به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید در هتل پارسیان تهران و به مدت تقریباً چهار ساعت برگزار کرد. هرچند به خاطر همه‌گیری نتوانستیم از همه اعضا دعوت به عمل آوریم اما در این همایش سعی کردیم صدای جامعه نابینایان را به گوش مسؤولین، خیرین و هنرمندان حاضر برسانیم و زمینه نمایش توانمندی‌های جامعه نابینایان را فراهم آوریم. در این همایش از یک فیلم مستند نیم‌ساعته و کتابی که بر مبنای این فیلم به تحریر در آمده بود هم رونمایی شد. موضوع فیلم و کتاب، زندگی روزمره افراد آسیب دیده بینایی بود. در پایان لازم می‌دانم از اعضای هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران و انجمن افق سبز تشکر کنم که شرایط انجام این حجم از فعالیت‌ها را در طول مهر ماه فراهم آوردند. همچنین از هیئت تحریریه ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران (مانا) هم به خاطر تولید این حجم از محتوای ارزنده کمال سپاس را دارم.