منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

 

به روال هر ماهِ نشریه مانا، از منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران می‌شنویم که این انجمن در طول یک ماه گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده و پیگیر کدام بخش از مطالبات جامعه نابینایان بوده است. در ادامه شرح این گزارش را می‌خوانید. همچنین علاقمندان می‌توانند در انتهای گزارش، آن را با صدای جناب شادکام به صورت صوتی هم بشنوند.

در ابتدای صحبت‌هایم لازم می‌دانم با وجود گذشت چند روز از هلول ماه شوال و عید فرخنده فطر، این عید را به همه مخاطبان مانا تبریک بگویم و از درگاه ایزد برایتان طلب قبولی عبادات را داشته باشم. همچنین لازم می‌دانم از زحمات شبانه‌روزی مدیر‌مسؤول، سردبیر و اعضای تحریریه ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران هم سپاسگزاری کنم که این محتوای ارزنده را برای مخاطبان نابینا و حتی بعضاً بینای مانا تهیه و منتشر می‌کنند. در اینجا لازم است در خصوص فرایند اخذ مجوز نشریه مانا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توضیح را به مخاطبان پیگیرِ مانا عرض کنم که این وزارتخانه، پیش‌تر از انجمن خواسته بود تا اصلاحاتی را در جهت دریافت مجوز نشریه، در اساسنامه خود اعمال کند. توضیح آنکه مقرر گردید دو بند به ماده ۹ اساسنامه اضافه شود که بر اجازه انجمن در خصوص انجام فعالیت در زمینه نشر و تولید پادکست، تصریح کند. ابتدا قرار بود مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن در روز دوم اردیبهشت برگزار شود که به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب، این مجمع در تاریخ مذکور برگزار نشد. آگهی مجمع دوم هم در حال حاضر در روزنامه همشهری به چاپ رسیده و قرار است در روز اول خرداد این مجمع برگزار و دو بندِ مورد نیاز به اساسنامه انجمن نابینایان ایران اضافه شود تا مسیر صدور مجوزِ ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل گردد.

همانطور که می‌دانید، بخش اعظم فعالیت‌های انجمن نابینایان به پیگیری امور روتین و معمولِ این انجمن اختصاص دارد و یکی از این فعالیت‌های روتین هم پیگیری و دفاع از حقوق نابینایان در مصاحبه‌های شغلی است. امسال هم در همین ابتدای سال شاهد تضییع حق بسیاری از دوستان نابینا در جریان مصاحبه‌های استخدامی آموزش و پرورش بوده‌ایم؛ امری که دیگر تازگی ندارد و هر ساله در حال تکرار شدن است. گویا متولیان دستگاه آموزش و پرورش تمایل چندانی به اجرای قوانین مطروحه در مجموعه قوانین حمایت از حقوق معلولین ندارند و به همین خاطر هم از آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری که همزمان ریاست کمیته پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولین را بر عهده دارند هم تقاضا می‌کنیم به صورت عاجل به این موضوع رسیدگی کنند. امید می‌رود تمهیداتی اندیشیده شود که مفاد این قانون از ضمانت اجرایی برخوردار شود و وقتی نابینایان در آزمون‌های استخدامی نمره قبولی به دست می‌آورند، از سوی دستگاه‌های اداری مورد جفا و اجحاف قرار نگیرند. از دیگر سو، آموزش و پرورش علیرغم پیگیری اغلب گروه‌های نابینایان در خصوص تسهیل شبکه شاد برای استفاده نابینایان و مناسبسازی این شبکه برای صفحه‌خوان‌ها، هنوز حاضر به انجام این کار نشده و بیم آن می‌رود در سال تحصیلی پیش رو هم معلمان و دانش‌آموزان نابینا همچنان با مشکل دسترسی به شاد مواجه باشند. از همین رو از متولیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی به جِد می‌خواهیم در این زمینه رسیدگی‌های لازمه را در دستور کار قرار دهند.

همچون گذشته، حمایت از اقشار آسیب‌پذیرِ نابینا در حوزه معیشت، از دیگر فعالیت‌های انجمن نابینایان در طول ماه گذشته بود؛ به ویژه که این ماه با ماه رمضان هم همزمانی داشت و ما هم به منظور حمایت از اعضا در این ماه سیصد بستهٔ پربارِ پروتئینی را در میان برخی از اعضا توزیع کردیم. توزیع پوشاک هم از جمله دیگر اقدامات حمایتی بود که در طول ماه گذشته صورت پذیرفت.

این روزها کشور با موضوع واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا هم دست به گریبان است و همانطور که احتمالاً اطلاع دارید از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت سامانه اینترنتی ثبت نام برای دریافت واکسن راه‌اندازی شده است. با پیگیری‌هایی که در انجمن نابینایان صورت گرفت مطلع شدیم این سامانه با مشکلاتی در زمینه دسترسی‌پذیری افراد نابینا و کم‌بینا مواجه است که این موضوع را با رسانه‌ها در میان گذاشتیم و طی مصاحبه‌هایی درباره لزوم مناسب‌سازی این پایگاه‌ها برای صفحه‌خوان‌های نابینایان توضیحاتی را ارائه کردیم. همچنین این موضوع را در قالب یک نامه با وزیر محترم بهداشت هم در میان گذاشتیم. از دیگر سو، بر این نکته هم تأکید کردیم که با توجه به آسیب‌پذیر بودن افراد نابینا و کم‌بینا و دشواری‌های فرایند درمان کرونا برای این گروه، لازم است تمهیدی اندیشیده شود تا این افراد در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند. افزون بر این‌ها به این موضوع هم پرداختیم که نابینایانِ زیادی به خاطر عدم دسترسی به اینترنت ممکن است از این امکان محروم بمانند و ضروری است مدل‌های دیگری هم برای ثبت نام در نظر گرفته شود.

در طول ماه گذشته جامعه نابینایان با موضوع دیگری هم مواجه بود و آن هم عدم اجرای تعهدات بهزیستی در خصوص خرید ۱۰۰ دستگاه یادداشت‌بردار بریل بود؛ وعده‌ای که از سوی دکتر شریعت‌مداری، وزیر کار و رفاه در دیدار با نمایندگان جامعه نابینایان در روز جهانی ایمنی عصای سفید در سال گذشته به این گروه داده شد. متأسفانه تا کنون تنها خرید ۳۱ دستگاه از این دستگاه‌ها محقق شده و الباقی خریداری نشده است. به همین منظور نامه‌نگاری‌هایی با نهاد ریاست جمهوری، وزیر رفاه، رئیس مجلس و رئیس محترم سازمان بهزیستی انجام شد تا دستورات لازم برای خرید دستگاه‌های باقی مانده و رساندن این دستگاه‌ها به دست جامعه نابینایان صادر شود.

در زیر می‌توانید صحبت‌های منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران را بشنوید.