منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، گزارشی را از فعالیت‌ها و عملکرد انجمن در طول اولین ماه از ۱۴۰۰ خورشیدی ارائه کرده است که متن این گزارش در ادامه از نظر مخاطبان ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران می‌گذرد. علاقمندان می‌توانند پرونده صوتی این گزارش را با صدای مهندس شادکام، در انتهای همین نوشته بارگیری و گوش کنند.

همانطور که مخاطبان مانا استحضار دارند، به دلیل تعطیلی پانزده روزه فعالیت‌های انجمن در نیمه نخست ماه فروردین و اوج‌گیری شیوع کرونا در نیمه دوم این ماه، برگزاری جلسات و دیدار‌ها به سیاق ماه‌های قبل امکان‌پذیر نبوده است. اما به هر روی انجمن تلاش کرده علیرغم همه این موانع، به وظایف محوله به نحو احسن رسیدگی کند.

با توجه به عضویت انجمن نابینایان ایران در کمیته معماری و شهر‌سازی شهرداری تهران، برگزاری جلساتی در خصوص مناسبسازی مبلمان شهری، پیاده‌راه‌ها و مترو و سایر معابر شهری برای استفاده نابینایان و سایر گروه‌های معلولین از جمله فعالیت‌های مستمر در این انجمن بوده است. این ماه هم دو جلسه در همین راستا برگزار گردید. علی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران به نمایندگی از این انجمن در این دو جلسه حاضر بوده است.

یکی دیگر از اقدامات انجمن در طول ماه گذشته، امضای تفاهم‌نامه مهمی با «شرکت آتی ارتباطات ژی»، فعال در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های پرداخت بوده است. بر اساس این تفاهم‌نامه، بنا شد درصدی از تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان‌ها و پایانه‌های پرداخت این شرکت صورت می‌پذیرد، برای استفاده در امور افراد آسیب‌دیده بینایی، در اختیار انجمن نابینایان ایران قرار گیرد. همچنین مقرر شد انجمن هم در مقابل، در جهت بازاریابیِ محصولات ژی، با این شرکت همکاری داشته باشد. به همین منظور، انجمن از افراد نابینا و کم‌بینایی که از روابط عمومی قوی برخوردار بوده و با تکنیک‌های بازاریابی هم آشنایی نسبی داشته و علاقمند به فعالیت در این امور باشند دعوت می‌کند جهت هماهنگی‌های لازم با دفتر انجمن تماس بگیرند. قابل ذکر است این امکان شغلی فعلاً فقط برای نابینایان و کم‌بینایان تهرانی فراهم است و در حال حاضر انجمن در حال برنامه‌ریزی برای گسترش این فعالیت به سایر شهرستان‌ها است و به محض فراهم شدن شرایط اطلاع‌رسانی خواهد شد. روند جذب و به‌کار‌گیری بازاریاب‌های نابینا و کم‌بینا به این ترتیب خواهد بود که ابتدا آموزش‌هایی از سوی شرکت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و افرادی که مورد تأیید شرکت ژی قرار گیرند به صورت تمام‌وقت در این شرکت استخدام خواهند شد و بر اساس قوانین وزارت کار، مشمول بیمه و حقوق خواهند شد. پس از آموزش، افرادی که مورد تأیید شرکت ژی باشند، اولین تجربه بازاریابی و نصب کارتخوان را در کنار یکی از بازاریاب‌های مجرب ژی انجام خواهند داد و بعد از آن به شکل مستقل ادامه فعالیت خواهند داد. در حال حاضر ژی از بازاریاب‌های خود به ازای هر ماه فعالیت، حد‌اقل ۱۵۰ قراردادِ کارت‌خوان را مطالبه می‌کند؛ لذا متقاضیان باید این شرایط شغلی را مد نظر داشته باشند.

تشکیل جلسه انتخابات هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های نابینایان که جلسه تأسیس آن در ۲۶ اسفند ۹۹ برگزار شده بود، از دیگر فعالیت‌هایی بود که از سوی انجمن در تاریخ ۲۲ فروردین انجام شد. با تمام حواشی و مخالفت‌هایی که صورت گرفته بود و علی‌رغم شدت یافتن شیوع ویروس کرونا در ایران، این جلسه با حضور اعضا برگزار گردید؛ البته با توجه به شرایط موجود فقط افراد ساکن تهران به صورت حضوری در طبقه دهم ساختمان بهزیستی کشور حاضر شدند و بقیه به شکل ویدئو کنفرانس مشارکت کردند. در این جلسه، دکتر حمید جعفری، علی‌اکبر جمالی و دکتر بیژن ذوالفقار‌نسب که در تهران حضور داشتند در جلسه حاضر شدند و سرلشکر جواد رضایی از خراسان رضوی، آقای کمالی سروستانی از فارس، آقای نیکزاد از اصفهان و خانم اقبالی از استان گلستان در قالب ویدئو کنفرانس مشارکت داشتند. در این جلسه پس از شور و گفتگو، جناب آقای سرلشکر جواد رضایی که تنها کاندیدای پست ریاست هیئت مدیره بود با اخذ تمامی آرا مأخوذه به این سمت برگزیده شد و برای جایگاه نائب رئیس آقایان کمالی، جمالی و نیکزاد اعلام نامزدی کردند که پس از رأیگیری آقایان نیکزاد و جمالی هر کدام سه رأی و کمالی یک رأی به دست آوردند و دور دوم رأیگیری میان آقایان جمالی و نیکزاد برگزار گردید که در پایان آقای جمالی با اخذ چهار رأی به این سمت انتخاب شد. دکتر بیژن ذوالفقار‌نسب با شش رأی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شد و برای جایگاه حساس مدیر‌عامل که آقایان جمالی و جعفری برای آن اعلام نامزدی کرده بودند، دکتر حمید جعفری با چهار رأی برای این جایگاه انتخاب شد. این هیئت مدیره برای مدت سه سال انتخاب شده است و در این جلسه مقرر گردید هیئت منتخب، به سرعت پیگیری امور مربوط به ثبت این شبکه را آغاز کند و به دنبال آن، در جلسات بعدی طرح‌های خود برای فعالیت‌های این شبکه اعم از کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلند‌مدت در طول سه سال آتی را به اطلاع عموم برساند. در این جلسه همه متفق شدند که در گام نخست، تعامل و وحدت و یک‌صدایی با انجمن‌ها و جامعه نابینایان را به عنوان هدف اول خود در نظر داشته باشند و تلاش کنند با فعالیت‌های مثمر و مفید، دلخوری‌ها و آزردگی‌هایی را که در طول این مدت به وجود آمده بزدایند. از دیگر سو، در طول سالیان گذشته در تدوین اغلب قوانین و تصمیماتی که برای جامعه نابینایان به وجود آمده، خودِ نابینایان نقشی نداشتند همین موضوع هم باعث نا‌کار‌آمدی این تصمیمات و قوانین می‌شده است اما این تشکیلات تازه می‌تواند این خلأ را به خوبی پر کند و به عنوان نماینده جامعه نابینایان در فرایند‌های تصمیم‌سازی حضور داشته باشند. در همین راستا مقرر گردیده هرجا که جلسه‌ای مرتبط با قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تشکیل می‌شود، نماینده‌ای از شبکه حضور داشته باشد.

در پایان لازم است این نکته را هم عنوان کنم که انجمن تصمیم گرفته به منظور هدفمند‌تر کردن فعالیت‌های این نهاد ریشه‌دار و با هدف فراهم کردن پشتوانه علمی و تخصصی برای فعالیت‌های آتی از گروهی از فرهیختگان و صاحب‌نظران نابینا در قالب یک اتاق فکر و کارگروه تصمیم‌ساز بهره بگیرد. ضمن ابراز امیدواری برای تشکیل هرچه سریع‌ترِ این کارگروه، در پایان دوباره سال نو خورشیدی را تبریک گفته و در روز‌های ماه مبارک رمضان برای همه مخاطبان از درگاه حق قبولی طاعات و عبادات را آرزو می‌کنم.