منصور شادکاممنصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر علاقمندان به فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد، می‌توانند در ادامه، گزارشی از عملکرد یک ماهه انجمن را مطالعه کنند. همچنین نسخه صوتی این گزارش هم در پایان همین نوشته برای استفاده علاقمندان قرار گرفته است.

ضمن سلام و عرض ادب خدمت مخاطبان نشریه مانا و با تقدیم خسته نباشید به اعضای تحریریه، مدیر‌مسؤول و سردبیر مانا، در ابتدا لازم می‌دانم درگذشت والده محترم سرکار خانم فاطمه جوادیان، مسؤول سرویس زندگی نشریه را از طرف انجمن نابینایان ایران خدمت ایشان و سایر باز‌ماندگان تسلیت عرض کنم. در طول ماه شهریور، در کنار امور روتینی که در انجمن به انجام رسید و شرح آن موجب تکرار و از حوصله این نوشته خارج است، با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی ایمنی عصای سفید، نامه‌نگاری‌هایی را با مسؤولین کشوری آغاز کردیم و از دغدغه‌ها و مشکلات جامعه آسیب دیدگان بینایی برایشان نوشتیم و درخواست‌هایی را مبنی بر فراهم شدن شرایط دیدار حضوری هر یک از مسؤولین با نخبگان جامعه نابینایان مطرح کردیم. از جمله این نامه‌ها می‌توانم به نامه به ریاست محترم جمهوری و معاون اول ایشان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم قوه مقننه، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی و ریاست سازمان بهزیستی کشور اشاره کنم. امیدواریم این نامه‌نگاری‌ها منجر به نشست‌های تخصصی و مثمر ثمر در حوزه نابینایان شوند.

این شماره از گزارش، با شماره‌های پیشین تفاوت دارد؛ چرا که از این به بعد مقرر گردیده در هر شماره، علاوه بر گزارش عملکرد انجمن، یکی از شعب انجمن در سایر استان‌ها هم به ارائه گزارش بپردازند. به عنوان اولین گزارش، به سراغ انجمن نابینایان ایران، شعبه بوشهر رفته‌ایم. جناب دکتر ناطوری‌زاده که مسؤولیت انجمن و کتابخانه را در بوشهر دارند و الحق هم جزو فعال‌ترین دفاتر استانی ما محسوب می‌شوند، این گزارش را ارائه خواهند داد.

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: دفتر بوشهر

 

ناطوری‌زاده، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران و مسؤول کتابخانه دیجیتال سامسونگ، نمایندگی بوشهر

این نهاد، فعالیت‌های همه جانبه خود را به منظور خدمات‌رسانی به جامعه آسیب‌دیدگان بینایی استان بوشهر از آذر ۹۵ آغاز کرده است. کتابخانه دیجیتال سامسونگ هم از مرداد ۹۷ به ارائه خدمات به این قشر می‌پردازد. در کنار مجموعه خدماتی که در اختیار اعضای انجمن گذاشته‌ایم، بر‌اساس نیاز‌سنجی‌های انجام شده توانسته‌ایم تا به امروز دوره‌ّای متعددی را هم برای افراد نابینا و کم‌بینا برگزار کنیم که از آن جمله می‌توانم به مواردی نظیر آموزش رایانه، کیبورد، خط بریل، شنا، عکاسی با موبایل، شنا و شطرنج اشاره کنم. همچنین برگزاری کارگاه‌هایی نظیر کار‌آفرینی و خلاقیت و فن بیان هم از جمله دیگر دوره‌های برگزار شده در انجمن است. در کنار همه این‌ها توانستیم دوره‌های مختلف ماساژ، اعم از سوئدی، ریلکسی و درمانی را هم برگزار کنیم. لازم به ذکر است در پایان بیشتر دوره‌ها، گواهی‌نامه گذراندن دوره را هم در اختیار شرکت کنندگان قرار دادیم.

در کنار برگزاری دوره‌ها، همواره اصلی‌ترین هدف این انجمن، پیگیری پروژه‌های کار‌آفرینی بوده که هم‌اکنون هم در چند حوزه در حال پیگیری یا اجرا هستند. در همین راستا، استودیوی چند منظوره‌ای را جهت ضبط و تولید فایل‌های صوتی راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر هم تعدادی از کارشناسان نابینا و کم‌بینا در این استودیو به مشاغلی نظیر تولید پادکست، ضبط کتاب، ویرایش فایل‌های صوتی، تولید محتوا و ضبط موسیقی می‌پردازند. افزون بر این، انجمن موفق شده مجوز راه‌اندازی یک مرکز انتشارات با نام نشر قلمداد را دریافت کند و به زودی فعالیت‌های این انجمن در زمینه انتشار کتاب در حوزه‌های مختلف هم آغاز خواهد شد. راه‌اندازی یک مرکز ماساژ با بهره‌گیری از ماساژور‌های نابینا هم از جمله دیگر پروژه‌های کار‌آفرینیِ در حال پیگیری در نمایندگی بوشهر است. به محض راه‌اندازی این خانه یا سالن ماساژ، با نابینایانی که دوره‌های ماساژ را گذرانده و مدارک مربوطه را از خانه ماساژ یا مرکز فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشند قرارداد همکاری امضا خواهیم کرد تا این عزیزان هم بتوانند از طریق این حرفه کسب درآمد کنند. همچنین در هر دوره‌ای که برگزار می‌شود، نخبگان همان دوره شناسایی و جهت گذراندن دوره مربی‌گری معرفی می‌شوند تا بتوانند از طریق آموزش همان مهارت خاص، ضمن کسب درآمد، تخصصی را که فرا گرفته‌اند در اختیار همنوعانشان قرار دهند. تمام تلاش انجمن معطوف به آن است که حوزه‌های مختلف شغلی متناسب برای نابینایان شناسایی شود و آموزش‌های لازم جهت ورود نابینایان به آن حرفه در اختیارشان قرار گیرد تا از این طریق بتوانیم کمکی به افزایش سطح کیفی زندگی این افراد بکنیم.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، از دیگر اموری است که دفتر بوشهر، نگاه خاصی به آن دارد. در همین راستا، یک کانال تلگرامی را جهت ارائه آخرین اخبار نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های ویژه نابینایان تأسیس کرده‌ایم. چند گروه مختلف را هم با اهداف گوناگون بر بستر پیام‌رسان واتسپ ایجاد کرده‌ایم که نابینایان از آن طریق مشغول تبادل نظر هستند. مدیریت یک صفحه در اینستاگرام هم از دیگر فعالیت‌های ما در فضای مجازی است. افزون بر همه این‌ها، از وبسایت انجمن هم به تازگی رونمایی کرده‌ایم.

کتابخانه دیجیتال سامسونگ در مرکز بوشهر میزبان بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب بریل و شش تا هفت هزار عنوان هم کتاب صوتی است. بعلاوه، تعدادی کتاب بینایی هم برای استفاده مراجعان کم‌بینا یا خانواده‌های اعضای نابینای کتابخانه در نظر گرفته‌ایم. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این کتابخانه انجام می‌شود، برگزاری جلسات پخش و نقد فیلم با حضور منتقدان و صاحب‌نظران و اعضا و خانواده‌های آنها است. همچنین در مناسبت‌هایی نظیر روز جهانی کتاب‌خوانی هم برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینیم. البته با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، در حال حاضر فعالیت‌هایمان بر بستر واتسپ را با حد‌اکثر تمرکز پیش می‌بریم و همه روزه با تعداد کثیری فایل‌های آموزشی و نمایشنامه صوتی متناسب برای گروه‌های سنی مختلف با مخاطبانمان همراه می‌شویم.

در پایان به عنوان مدیر‌عامل یک مؤسسه مردم‌نهاد، لازم می‌دانم بر این نکته تأکید کنم که ادامه حیات و ثمر‌بخشی مؤسسات مردم‌نهاد، فقط با حمایت‌های دولتی مقدور خواهد بود؛ لذا از مسؤولین محترم تقاضا دارم حمایت‌های لازم را انجام دهند تا ما بتوانیم با پیش‌برد طرح‌های مختلف قدم مؤثری در جهت ارتقا سطح کیفی زندگی اعضای خود برداریم. همچنین لازم می‌دانم از همه کسانی که مارا در

اداره این سازمان مردم‌نهاد یاری می‌کنند و به ویژه همیاران مهربانی مجموعه قدردانی کنم و بر این نکته تأکید کنم که ما همواره بعد از یاری خدا، به همراهی دلگرم کننده این دوستان امیدواریم.