منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

به روال هر ماه نشریه مانا، از منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران می‌شنویم که این انجمن در طول یک ماه گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده و پیگیر کدام بخش از مطالبات جامعه نابینایان بوده است. در ادامه شرح این گزارش را بخوانید. همچنین شما می‌توانید در انتهای این گزارش، فایل صوتی آن را هم بشنوید.

ابتدا جا دارد از اعضای تحریریه بابت استمرار مطالب مفیدشان در ماهنامه‌ی مانا تشکر کنم. یکی از اقدامات انجمن در خردادماه، پیگیری برای اخذ مجوز مجله مانا بود. همانطور که پیش‌تر گفته بودم، وزارت ارشاد از اساس‌نامه انجمن ایراد گرفته بود که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، به کارهای مطبوعاتی و تولید پادکست اشاره نشده است. لذا در همین راستا، مجمع فوق‌العاده نوبت دوم انجمن را روز اول خرداد برگزار کردیم و این مسئله، با اکثریت آرا به تصویب رسید و ماده 9 اساس‌نامه انجمن اصلاح شد. مدارک لازم و صورت‌جلسه را به وزارت کشور فرستادیم که از سوی آنها برای ثبت شرکت‌ها نیز ارسال شود. به محض تأیید اساس‌نامه از سوی اداره ثبت شرکت‌ها، آن را به وزارت ارشاد ارسال می‌کنیم تا روند اخذ مجوز برای ماهنامه مانا مجدداً از سر گرفته شود.

مهندس منصور شادکام در ادامه افزود: یکی دیگر از کارهای انجام شده در این ماه، نامه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با اولویت قرار گرفتن نابینایان در بحث واکسیناسیون کرونا بود. همچنین متذکر شدیم وبسایت ثبت‌نام واکسن کرونا به علت داشتن کبچای تصویری برای نابینایان دسترسپذیر نیست. در خصوص مورد نخست، آقای علیرضا رئیسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، طی نامه‌ای به انجمن نابینایان ایران، اعلام کردند طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، نابینایان در اولویت 1 و 2 تزریق واکسن قرار ندارند و باید مانند سایر مردم منتظر بمانند. لذا علی‌رغم استدلال ما مبنی بر اینکه نابینایان و معلولان با تردد در جامعه بیشتر از حس لامسه خود کمک می‌گیرند باید در گروه افراد آسیب‌پذیر در نظر گرفته شوند، با این درخواست ما مخالفت شد. اما در خصوص مناسب‌سازی سامانه الکترونیکی ثبت‌نام واکسیناسیون، از سوی اداره فن‌آوری وزارت بهداشت به ما قول دادند هر چه سریع‌تر، بحث کبچای صوتی نیز در کنار کد امنیتی تصویری در وبسایت salamat.gov.ir قرار داده شود.

منصور شادکام بیان کرد: یکی دیگر از اخباری که باید به نابینایان اعلام کنم، بحث تدوین دانش‌نامه نابینایان در یکصد سال اخیر است. وی افزود: انجمن نابینایان ایران قصد دارد با همکاری دفتر فرهنگ معلولین، دانش‌نامه و دایرة‌المعارف ویژه نابینایان، کم‌بینایان، نخبگان و فرهیختگان نابینا، مراکز و انجمن‌های نابینایی، پزشکان و خیرانی که برای نابینایان منشأ خدمات بودند یا نویسندگانی که در حوزه معلولان با آسیب بینایی اثری تدوین کرده‌اند را منتشر کند. لذا از افراد یا مراکزی که علاقه‌مند هستند اطلاعات و فعالیت‌های آنها در این دانش‌نامه بازتاب داده شود، درخواست دارم رزومه و شرح کامل فعالیت‌های خود را برای دفتر فرهنگ معلولین ارسال کنند. مهندس شادکام بیان کرد: در این طرح، پرونده و اطلاعات سه هزار نفر از نابینایان که در قرن حاضر زندگی کرده‌اند گرد‌آوری خواهد شد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بیان کرد: با توجه به درخواست خوانندگان مانا مبنی بر انتشار نسخه‌ی بریل مجله مانا، نامه‌ای را به معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ارسال کردیم و از آنها درخواست تأمین کاغذ برای انتشار نسخه‌ی بریل مانا را داشتیم. اما در کمال تعجب، به ما اعلام کردند بریل به درد نابینایان نمی‌خورد. بیان این حرف آن هم از سوی مدیران توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، جداً جای تأسف دارد. مدیرانی که درکِ صحیحی نسبت به شرایط نابینایان و خط رسمی این قشر ندارند. مدیرانی که نمی‌دانند بریل سواد نابینایان است و اگر امروز بخش عمده‌ای از نابینایان حتی کسانی که در مقطع دکتری تحصیل کرده‌اند مشکلات پیش پا افتاده در زمینه غلط‌های املایی دارند، به خاطر در اختیار نداشتن مکتوبات به صورت بریل است.

مهندس شادکام در ادامه صحبت‌های خود از مکاتبه با برخی از شرکت‌ها در حوزه اشتغال زایی نابینایان خبر داد و گفت: برای بحث اشتغال با چندین شرکت و نهاد نامه نگاری داشتیم؛ قدم‌های اول را هم خوب بر‌می‌دارند اما متأسفانه برای مرحله نهایی و انعقاد تفاهم‌نامه، کار متوقف می‌شود. به هر حال ما پیگیر این مسئله نیز هستیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در پایان تصریح کرد: از سازمان بهزیستی انتظار بیشتری داریم. آنها در دو سال اخیر، ظلم زیادی را در حق نابینایان کرده‌اند. امیدواریم دولت مردان آینده، از مدیران قوی‌تر و توانمند‌تری در رأس سازمان بهزیستی استفاده کنند. مدیرانی که دغدغه‌ی معلولان را داشته باشند و به اعضای جامعه‌ی هدف پاسخگو باشند.

در ادامه، می‌توانید صحبت‌های منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران را بشنوید.