منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

 

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر علاقمندان می‌توانند خلاصه‌ای از فعالیت‌های این انجمن در طول تیر ۱۴۰۰ را در ادامه مطالعه کنند. این گزارش توسط مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه شده و نسخه صوتی آن هم در انتهای همین نوشته برای دانلود و شنیدن در اختیار مخاطبان مانا قرار گرفته است.

در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، در ماه‌های گذشته به تفصیل شرح دادیم که انجمن به جد پیگیر دریافت مجوز رسمی برای نشریه مانا بود که بالاخره این مهم به انجام رسید و در طول روز‌های گذشته مدارک و مستندات مورد نیازِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین گردید و گام‌های مؤثری در جهت اخذ مجوز برداشته شد. افزون بر این، انجمن فعالیت‌های همیشگی خود در حوزه فرهنگی را هم ادامه داده است. کتاب‌خانه‌های انجمن در سراسر کشور تلاش می‌کنند با وجود شرایط کرونا، اعضای نابینا و کم‌بینایشان را در زمینه کتابخوانی و سایر فعالیت‌های فرهنگی به‌روز نگه دارند. گزارش‌های مربوط به جزئیات این فعالیت‌ها همواره از سوی مراکز مختلف در اختیار انجمن قرار می‌گیرد و برای مطالعه و مشاهده اعضای انجمن هم منتشر می‌شود.

از دیگر فعالیت‌هایی که البته بنده خیلی هم مایل به بیان آن نیستم، توزیع سبد کالا است. به هر حال این اتفاق هم مثل ماه‌های گذشته جزو فعالیت‌های انجمن بوده و من به همین دلیل ناچار از بیان آن در این گزارش هستم اما صمیمانه امیدوارم اوضاع معیشتی نابینایان به حدی ارتقا یابد که دیگر کسی از میان این افراد، نیازی به دریافت سبد کالا نداشته باشد. در طول ماه گذشته ما حدوداً ۱۵۰ سبد کالا را در میان افرادی که شرایط خاص دارند ارائه کردیم.

یکی از مواردی که در طول چند سال اخیر اتفاق افتاد مسئله سامانه خدمات بانکی بود که در این ماه هم با پیگیری‌های به عمل آمده از ۲۴ سامانه بانکی که قرار بود بانک ملت در شعبه‌های مختلفش راه اندازی کند، ۱۴ شعبه به سر‌انجام رسید. بانک مسکن هم که قرار بود شش شعبه را تجهیز کند، این سامانه را در چهار شعبه راه‌اندازی کرد. دوستان نابینای ما می‌توانند بدون نیاز به همراه از این شعب استفاده کنند. به نابینایان عزیز پیشنهاد می‌کنم حتماً آموزش‌های مربوط به چگونگی استفاده از برجسته‌نگار را دریافت کنند و حتماً از این سامانه‌ها استفاده کنند. آموزش‌های مربوط به سامانه‌های بانکی در انجمن‌ها و کتاب‌خانه‌های شهرستان‌های کشور موجود است و کاربران در صورت نیاز می‌توانند برای طرح سؤالات خود در این زمینه با شرکت پکتوس هم تماس بگیرند. دریافت این آموزش‌ها کمک خواهد کرد که افراد در شعب بتوانند امور مورد نیازشان را به راحتی به انجام برسانند. امیدواریم روزی برسد که تمامی شعب به این سامانه مجهز شوند تا کرامت انسانی نابینایان در شعب حفظ شود و آنها بتوانند مستقل و بدون همراه از خدمات بانکی استفاده کنند.

امضای تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن نابینایان ایران و شرکت «یدک‌یار»، از دیگر فعالیت‌های انجمن در طول ماه گذشته بود. از این پس نابینایانی که خود یا اعضای خانواده‌شان مالک خودرو سواری باشند در مواقعی که نیاز به لوازم یدکی خودرو پیدا می‌کنند می‌توانند با تماس با دفتر انجمن، کد تخفیف سه درصدی را دریافت کنند و قطعه مورد نظرشان را از این شرکت خریداری کنند. برای ساکنان تهران، ارسال قطعه رایگان خواهد بود اما ساکنان سایر شهرستان‌ها لازم است هزینه پست را پرداخت کنند. همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر گردیده افراد تا زمانی که وکیوم یا جعبه بسته را باز نکرده‌اند بتوانند آن را به شرکت پس بفرستند و مبلغ پرداختیشان را دریافت کنند.

هیئت مدیره انجمن، مصوبه مهمی را هم به تصویب رساند و مقرر گردید چهار نمایندگی در شهر‌های تهران، سردشت، نقده و خواف تأسیس گردد. نمایندگی‌های انجمن در استان‌های مختلف از جمله بوشهر، سیستان و بلوچستان، ارسنجان در استان فارس و ارومیه در آذربایجان غربی و سایر استان‌ها،در زمینه پیگیری مسائل نابینایان قدم‌های قابل توجهی را بر‌می‌دارند. خدماتی از جمله توزیع سبد کالا، خدمات آموزشی، و پیگیری مطالبات از جمله فعالیت‌های این نمایندگی‌ها است که من سعی خواهم کرد از ماه بعد، گزارشی از فعالیت‌های تک تک این نمایندگی‌ها را هم تقدیم شما کنم.

یکی از فعالیت‌های همیشگی انجمن، پیگیری درخواست‌هایی است که از سراسر کشور از سوی نابینایان به دفتر انجمن ارسال می‌شود. درخواست‌هایی که عمدتاً شامل کمک برای پیگیری یک خواسته بحق فردی یا گروهیِ آسیب‌دیدگان بینایی از یکی از ادارات و سازمان‌های دولتی است. ما هم سعی می‌کنیم در حد توانمان این خواسته‌ها را حمایت و پیگیری کنیم؛ در طول ماه گذشته با توجه به این که دولت مستقر در حال تحویل به دولت بعدی است، کار‌ها قدری کند پیش می‌رود که امید است با تغییر دولت دوباره بتوانیم این موارد را پیگیری کنیم. همچنین امیدواریم دولت بعد وعده‌های داده شده را به فراموشی نسپارد و همانطور که در طول تبلیغات انتخاباتی تأکید شد، افرادی شایسته و در عین حال انقلابی اداره امور را به دست بگیرند. ما به طور خاص از رئیس جمهوری محترم می‌خواهیم تا در انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به طریق اولی معاون او یعنی رئیس سازمان بهزیستی و معاونانش دقت لازم به عمل آید تا افرادی خدوم، دلسوز، کار‌بلد و مهم‌تر از همه آشنا به حوزه معلولین در این سمت‌ها عهده‌دار مسؤولیت شوند. آشنایی به حوزه افراد دارای معلولیت برای این مدیران از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که ممکن است افرادی حائز همه خصال نیکوی دیگر باشند اما به دلیل عدم آشنایی به ریزه‌کاری‌های حوزه معلولین نتوانند آنطور که شایسته است به این گروه خدمت‌رسانی کنند. همچنین امید است مسئولین و مدیران جدید نسبت به حسن اجرای قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اهتمام خاص داشته باشند و این سند بالا‌دستی را صیانت کنند تا اثرات آن در زندگی معلولان آشکار شود. تأکید بر حسن اجرای این سند از آن جهت است که متأسفانه سابقه نشان داده دولت‌ها نسبت به این مجموعه قوانین وفادار نبوده‌اند و به خصوص در مواقعی که کمبود بودجه اتفاق می‌افتاده، اولین بودجه‌ای که مشمول تعدیل یا حذف می‌شده، بودجه لازم برای اجرای این قوانین بوده است؛ حالا اما با تغییر دولت امید است مدیران جدید لزوم اجرای تمام و کمال و بی‌قید و شرط این قوانین را در نظر داشته باشند. همچنین بر ما نابینایان هم فرض است که با یکدلی و اتحاد، تحقق خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم. در پایان از اعضای تحریریه مانا هم تشکر می‌کنم که زحمات زیادی را متحمل می‌شوند و این اتفاق فرهنگی مهم و قابل توجه را رقم می‌زنند.