در این شماره علاوه بر مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران که به روال هر‌ماهه گزارش فعالیت‌های انجمن را ارائه کرده‌اند، سجاد سنجری، مسؤول نمایندگی انجمن در استان کرمانشاه هم به ارائه گزارش پرداخته است. لازم به ذکر است این نمایندگی بعد از گذشت ۱۵ سال، دو سال پیش در این استان راه‌اندازی شده است. شما می‌توانید متن این گزارش را در همین صفحه مطالعه کنید یا با رفتن به انتهای صفحه، نسخه صوتی را با صدای آقایان شادکام و سنجری دریافت کنید و بشنوید.

 

منصور شادکاممنصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

در ابتدا لازم می‌دانم از همراهی مخاطبان با نشریه مانا تشکر کنم. همانطور که در ماه گذشته هم عنوان کردیم، انجمن نابینایان ایران به‌مناسبت ۲۳ مهر، روز جهانی ایمنی عصای سفید، نامه‌ای را خطاب به معاون اول ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر مخبر تنظیم کرد و به دفتر ایشان ارسال کرد. این نامه از سوی جناب معاون اول جهت رسیدگی به جناب آقای علیخانی، معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای دفتر معاون اول ارجاع داده شد و کارشناسان این دفتر هم تماس‌هایی را جهت پیگیری با انجمن نابینایان ایران برقرار کردند. در متن نامه‌ای که انجمن خطاب به معاون اول ریاست جمهوری تنظیم کرده، بر حسن اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تأکید شده و از جناب معاون اول خواسته شده تا دستگاه‌ها را در زمینه اجرای این مجموعه قوانین، پاسخ‌گو کنند. خوشبختانه پیگیری‌های ما منتج به نتایج مطلوبی شد و نامه‌هایی از سوی معاونت محترم به دستگاه‌ّای اجراییِ مسؤول در اجرای قانون ارسال گردید که از آن جمله می‌توانم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه اشاره کنم. در این نامه‌ها از این دستگاه‌ها خواسته شد علت عدم اجرای تمام و کمال قانون را تشریح کنند. رونوشتی از این پیگیری‌ها هم به تمامی سازمان‌های مربوطه ارسال شده است. از جمله، یک رونوشت هم به ستاد اجرایی فرمان امام «ره» ارسال شده است. پیش‌تر به اطلاع اعضای انجمن رساندیم که انجمن نابینایان ایران پیش‌نویس طرحی را در اختیار بنیاد احسان، از زیر‌‌مجموعه‌های ستاد اجرایی قرار داده که در صورت دست‌یابی به تفاهم، می‌توان نتایج بسیار مثبتی را در حوزه نابینایان انتظار داشت. این طرح به دلایل مختلف مغفول مانده بود اما حالا و با توجه به این که جناب دکتر مخبر همچنان افزون بر معاون اولی رئیس جمهوری، ریاست ستاد اجرایی را هم به عهده دارند، دوباره از ایشان خواستیم تا پیش‌نویس ارسالی انجمن را دوباره احیا کنند و خوشبختانه این کار صورت گرفته و بنیاد احسان پیش‌نویس را مجدداً از ما مطالبه کرده و انجمن هم آن را در اختیارشان قرار داده است و ما همچنان امیدواریم با اجرایی شدن این پیش‌نویس بتوانیم قدم مثبتی را در حوزه نابینایان برداریم. افزون بر این، طی نامه‌ای از سازمان صدا و سیما خواستیم در قالب ساخت و پخش برنامه‌هایی قانون عصای سفید و نحوه برخورد رانندگان با این قانون را معرفی کند و جامعه را در این خصوص آگاه کند که در آینده نزدیک شاهد آغاز فعالیت‌های صدا و سیما در زمینه فرهنگ‌سازی در خصوص عصای سفید خواهیم بود.

از دیگر مواردی که در قالب نامه به معاون اول ریاست جمهوری مطرح شد، موضوع میزان بودجه لازم برای اجرای قانون جامع و چرایی عدم تخصیص این بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه بود. علت عدم اجرای معاهده مراکش هم از دیگر مواردی بود که خواستار پیگیری آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدیم. در پیگیری‌هایمان در این خصوص، بر این نکته تأکید کردیم که ایران یکی از امضا کنندگان این معاهده بوده و در صورت اجرای دقیق مفاد آن دستکم از سوی وزارتخانه مذکور، بسیاری از نیاز‌‌های مطالعاتی نابینایان حل خواهد شد. چرا که این قانون، کلیه ناشران کتب و مجلات را مکلف کرده مواد چاپی را به شکلی دسترس‌پذیر برای نابینایان هم عرضه کنند. موضوعات دیگری نظیر دسترس‌پذیری، مناسب‌سازی، پرداخت شهریه دانشگاه‌ها، اشتغال و اجرای قانون استخدام سه درصد از جمله دیگر مواردی بود که ما خواستار پیگیری آن شدیم. افزون بر همه این‌ها، انجمن موضوع رفع تبعیض علیه نابینایان در خصوص ثبت‌نام در طرح خرید خودرو را هم خواستار شد. همانطور که می‌دانید، در حال حاضر نابینایان به دلیل وجود شرط داشتن گواهی‌نامه رانندگی برای ثبت‌نام‌کنندگان، نمی‌توانند اقدام به شرکت در طرح‌های پیش‌فروش خودرو کنند که تبعیضی آشکار است و باید رفع شود. ما در انجمن نابینایان ایران به جدّ پیگیر مطالبات شما در زمینه اجرای بی‌کم و کاست قانون جامع هستیم؛ چرا که می‌دانیم با اجرای درست این قانون، بسیاری از مشکلات نابینایان حل خواهد شد.

 

سجاد سنجری: مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه

نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه بیش از دو سال است که تأسیس شده و ما در این دفتر مشغول خدمات‌رسانی به نابینایان استان هستیم. این نمایندگی بعد از ۱۵ سال بالاخره دو سال پیش تأسیس شد اما متأسفانه شروع فعالیت‌های ما با شیوع ویروس منحوس کرونا همراه شد اما به هر حال این اتفاق نتوانست بهانه‌ای برای عدم فعالیت ما باشد و این انجمن تلاش کرد در طول این دو سال، به نحو احسن فعالیت‌های خود را پی بگیرد که در ادامه گزارشی از این فعالیت‌ها را تقدیم می‌کنم.

فعالیت‌های ما در این انجمن حوزه‌های گوناگونی نظیر حوزه‌های حمایتی، معیشتی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و دسترسی‌پذیری و مناسب‌سازی را دربر می‌گیرد. در خصوص کمک‌های معیشتی ما توانستیم به کمک خیّرین استان، طی دو مرحله، بیش از سیصد بسته غذایی شامل برنج، گوشت، مرغ،  سویا، ماکارونی، رب گوجه فرنگی، خرما، روغن، تخم مرغ و … را بین اعضای انجمن توزیع کنیم. همچنین ۲۵۰ بسته لوازم‌التحریر شامل کیف، دفتر، مداد رنگی، خودکار، پاک‌کن مداد، و تراش هم در میان خانواده‌های عضو انجمن توزیع گردید. توزیع بیش از ۵۰ جفت کفش بین دانش‌آموزان نابینای استان در دو عید نوروز گذشته و ۳۰ عدد کاپشن در آغاز زمستان ۹۹ هم از دیگر اقدامات ما در حوزه معیشت بود. همچنین با توجه به همه‌گیری کرونا، طی سه مرحله و هر مرحله ۳۰۰ بسته مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده را در میان اعضا توزیع کردیم. افزون بر این‌ها انجمن توانسته طی تفاهم‌نامه‌ای با بانک مهر ایران، تاکنون حدود ۴۰ فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ ۷۰ میلیون ریال در اختیار اعضا بگذارد. این بانک طی این توافق‌نامه، هر ماه دو یا سه وام را بسته به نیاز اعضا در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در حوزه دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی موفق شدیم هشت شعبه بانکی را با همکاری شرکت دانش‌بنیان پکتوس به تجهیزات لازم برای استفاده نابینایان مجهز کنیم که این شعب عبارتند از: بانک‌های تجارت، رفاه، دی، مسکن، ملت، سپه، توسعه تعاون و مؤسسه مالی اعتباری ملل. در زمینه مناسب‌سازی شهری انجمن توانست به عضویت کمیته مناسب‌سازی شهر و استان کرمانشاه در‌آید و تا کنون هم در ده جلسه کمیته مناسب‌سازی حاضر بوده است. ما با رصد میدانی تلاش می‌کنیم نقاط شهری نا‌مناسب را شناسایی کنیم و جهت مناسب‌سازی به اطلاع نهاد‌های ذی‌ربط برسانیم. نمایندگی انجمن در استان کرمانشاه، به‌عنوان عضو ناظر در کمیته مناسب‌سازی این استان‌ها انتخاب شده و این بدان معناست که از این به بعد تمامی پروژه‌های شهری باید با تأیید عضو ناظر افتتاح شود. همچنین ما توانستیم شهر ماهیدشت را به صورت پایلوت به عنوان شهر بدون مانع در استان معرفی کنیم و مراتب ایجاد شهر بدون مانع را در این شهر پیاده‌سازی کنیم تا الگویی برای سایر شهر‌های استان در خصوص مناسب‌سازی شهری باشد.

ارائه آموزش‌هایی نظیر موسیقی و جهت‌یابی از جمله فعالیت‌های آموزشی در این انجمن بوده است. همچنین ما آموزش‌هایی را هم در خصوص خط بریل برای افراد باز‌مانده از تحصیل یا دیر‌نابینا تدارک دیده‌ایم. پرداخت هزینه‌های تحصیل، درمان و تجهیزاتی نظیر عینک هم از دیگر فعالیت‌های ما در این انجمن بوده است.

در طول دو سال گذشته انجمن در همکاری با بهزیستی دو جشن باشکوه به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار کرده و از نخبگان نابینای استان هم با اهدای جایزه تقدیر به عمل آمده است. همچنین ما توانستیم با همکاری بهزیستی، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران، سفری را به‌صورت رایگان به مشهد مقدس ترتیب دهیم. برگزاری یک نشست و همایش به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید در صحنه با همکاری فرمانداری این شهرستان، از دیگر فعالیت‌های ما در طول دو سال گذشته بوده است. برگزاری جلساتی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، وزرای فعلی و پیشین کار و رفاه و امور اجتماعی و رئیس محترم قوه قضائیه هم از دیگر فعالیت‌های انجمن بوده است. لازم به ذکر است خدمات انجمن فقط شامل اعضای مرکز استان نمی‌شود و ما تمام تلاشمان را معطوف خدمات‌رسانی به نابینایان در سراسر استان کرمانشاه کرده‌ایم.