علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

 

در این شماره از ماهنامه مانا یک بازیِ ویندوزی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. صحبت از بازیِ «اکوز فرام لِوایا سولبَند» [1]است که از این به بعد در این نوشته آن را به اختصار ای‌اف‌ال (EFL) می‌نامیم و در سال ۲۰۱۸ و برای تمامی سیستم‌عامل‌های رایج یعنی مک، ویندوز، آی‌او‌اس و اندروید طراحی شد اما در سال ۲۰۱۹ طراحان بازی دست به یک کار عجیب زدند و آن هم اینکه بازی را رایگان کردند و نسخه آی‌او‌اس و اندروید را هم از بازار‌های اپلیکیشن‌های مبایلی حذف کردند و در حال حاضر فقط یک نسخه مخصوص ویندوز از این بازی موجود است که ما آن را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. دانستن این نکته هم شاید برای شما خالی از لطف نباشد که این بازی، افزون بر جلوه‌های صوتی، تا حدودی از جلوه‌های بصری هم برخوردار است و چنانچه کم‌بینا هستید یا قصد دارید در کنار رفقای بینای خود آن را انجام بدهید می‌توانید صفحه نمایش‌گر‌تان را هم روشن بگذارید.

قطعاً گوش کردن به پیشنمایش یا به قول امروزی‌ها تریلرِ بازی می‌تواند بهترین شناخت را از این بازی به کاربران بدهد. بنا بر این، اگر از جرگه بازی‌باز‌ها محسوب می‌شوید، حتماً یک هدفون روی گوشتان بگذارید و پادکست بازی‌باز را از انتهای همین نوشته بارگیری کنید و بشنوید. پیش‌نمایش بازی در دقایق ابتدایی همین پادکست با شما به اشتراک گذاشته شده است. این بازی به گروه بازی‌های مبتنی بر زد و خورد (اکشن) تعلق دارد. لازم به تأکید است که صدا‌های بازی در مقایسه با موارد مشابه حرفی برای گفتن ندارد و با وجود قصه نسبتاً جذابی که برایش در نظر گرفته شده، ابزار‌های انجام بازی هم معمولی و حتی بعضاً تکراری به شمار می‌روند. نصب بازی بسیار ساده است و نیاز به هیچ توضیح یا راهنمایی خاصی ندارد.

ای‌اف‌ال را که اجرا کنید، همان اول کار یک صدای زنانه برایتان توضیح خواهد داد که بهتر است در طول انجام این بازی از هدفون استفاده کنید و یادآور می‌شود که در منو می‌توانید از جهتنما‌های بالا و پایین برای حرکت بر روی گزینه‌ها بهره بگیرید و با فلش راست، گزینه دلخواهتان را انتخاب و با چپ هم قصدِ بازگشت کنید.

قصه ای‌اف‌ال از این قرار است که یک نفر گویی از یک خواب یا بی‌هوشی بیدار می‌شود و خود را در یک محیط کاملاً تاریک می‌یابد. صدایی که خودش را چیزی شبیه یک روح معرفی می‌کند، کم‌کم سعی می‌کند شرایط را برای مرد جوان توضیح دهد. او برای مرد توضیح می‌دهد که نابینا شده و در یک کشتی در دل یک دریای طوفانی در یک سلول زندانی شده است. گویا این اتفاق بعد از حمله گروهی به یک روستا که مرد جوان ساکنش بوده اتفاق افتاده است. روح، به مرد کمک می‌کند دست‌هایش را آزاد کند و به او می‌آموزد که چطور از سلولش خارج شود. اتفاقات بازی از این نقطه آغاز می‌شود. مرد نابینا کم‌کم متوجه می‌شود که سایر روستاییان هم در این کشتی به اسارت گرفته شده‌اند و باید آنها را هم نجات دهد. در این مسیر با دشمنان و موانع زیادی مواجه می‌شود و ابزار‌هایی هم برای مقابله با هر یک از آنها در اختیارش قرار گرفته است.

در نسخه صوتی بازی، تمامی کلید‌های مورد استفاده در ای‌اف‌ال توضیح داده شده و یک مرحله از بازی هم از ابتدا تا انتها انجام شده تا شما بتوانید شناخت درستی از محیط، صدا‌ها، موانع و ابزار‌های ای‌اف‌ال به دست آوردی. دوباره لازم است تأکید شود که حین انجام بازی یا گوش دادن به نسخه صوتی سعی کنید حتماً از هدفون استفاده کنید. اگر بعد از گوش کردن به نسخه صوتی دوست داشتید بازی ای‌اف‌ال را در اختیار داشته باشید می‌توانید آن را از همینجا با حجم تقریبی ۱۱۰ مگابایت بارگیری کنید.

[1] Echoes from Levia Soulbound