علیرضا نصرتیعلیرضا نصرتی، گیمر نابینا

 

 

 

آوازه بازیِ انتخابیِ علیرضا آنقدر شنیده شده که تقریباً می‌شود ادعا کرد که نیازی به معرفی ندارد اما حسب شماره‌های پیش، نگاهی خواهیم داشت به بازی و کلیاتی از آن را با شما در میان خواهیم گذاشت و ادامه معرفی و همینطور نمایش جزئیات بازی را هم به خودِ علیرضا و نسخه صوتی بازی‌باز خواهیم سپرد. فایل صوتی بازی‌باز در انتهای همین نوشته برای بارگیری یا شنیدن، در دسترس علاقمندان به این سری برنامه‌ها است.

این بار بر خلاف گذشته که بازی‌ها همگی شکل برون‌خط یا آفلاین داشتند، یک بستر بازی برخط یا آنلاین برای معرفی انتخاب شده است. اس‌تی‌دبلیو[1]، نام یک بازی در ژانر بقا است. یک پروژه فوق‌العاده بزرگ که نظیرش در فضای بازی‌های نابینایی کمتر سابقه داشته است. مشابه سایر بازی‌های ژانر بقا، قصه این بازی هم قصه مرگ و زندگی است و تلاش برای گریز از نابودی. ماجرای اس‌تی‌دبلیو از این قرار است که در آغاز بازی، شما با جهانی مواجه می‌شوید که در آن به خاطر وقوع یک انفجار هسته‌ای، اکثریت قریب به اتفاق انسان‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند و شما و سایر بازیکنان، تنها انسان‌هایی هستید که از این انفجار جان سالم به در برده‌اید. در طول این بازی تمام تلاشتان باید معطوف آن شود که با شکست دشمنان وحشی و از میان برداشتن انواع و اقسام موانع، از چنگال مرگ بگریزید.

اس‌تی‌دبلیو را یک جوان نابینای آمریکایی به نام «سَم توپی»[2] طراحی کرده است. سم وقتی شروع به طراحی این بازی کرد که ۱۵ ۱۶ سال بیشتر نداشت. پنج سالی از عمر بازی می‌گذرد و هنوز هم خوشبختانه سم آن را به‌روز می‌کند. اس‌تی‌دبلیو یک بازی سه‌بُعدی است و محدوده حرکت بازیکنانش چپ، راست، بالا و پایین را شامل می‌شود. صدا‌ها هم به شکل سه‌بعدی طراحی شده‌اند و چنانچه رایانه شما از حد‌اقل‌های سخت‌افزاری پخش این جنس صدا‌ها برخوردار است می‌توانید از لذت شنیدن این صدا‌های با‌کیفیت هم بهره‌مند شوید. سم از موسیقی‌های شنیدنی و هیجان‌انگیزی هم در طراحی بازی بهره برده است. ساخت موسیقی اس‌تی‌دبلیو به عهده «آندره لویی»،[3] آهنگساز نابینا بوده است که احتمالاً برخی از شما با نامش آشنا هستید.

اس‌تی‌دبلیو یک پلتفرم رایگان است؛ البته با ذکر این نکته که شما می‌توانید با پرداخت مبالغ کوچک، برخی امکانات را به حساب کاربری‌تان در این بازی اضافه کنید. بر‌خط بودن بازی به کاربران این امکان را می‌دهد که در طول مسابقه، با هم در ارتباط باشند. آنها می‌توانند از طریق گفتگوی نوشتاری (چت)، برای هم پیام ارسال کنند. دنیای اس‌تی‌دبلیو آنقدر وسیع و شگفت‌انگیز و جذاب است که نمی‌توان همه جزئیاتش را در چند‌صد کلمه یا یک پرونده صوتی چند دقیقه‌ای توصیف کرد. از آن بازی‌هایی است که تا درگیرش نشوید، نخواهید توانست به کُنه ماجرا پی ببرید. پس، بهترین کار در مواجهه با اس‌تی‌دبلیو آن است که روی سکوی پرش گارد بگیرید و جفت‌پا به درونش بپرید. نگران مشکلات احتمالی هم نباشید؛ چرا‌که هرجا سؤالی برایتان پیش بیاید می‌توانید کلید اف‌۵ را بفشارید و زبان چت را بر روی فارسی تنظیم کنید و سؤال یا ابهام را با سایر کاربران فارسی‌زبان در میان بگذارید. معمولاً در هر ساعت از شبانه‌روز که سؤال بپرسید، بالاخره یکی دو هموطن فارسی‌زبان پیدا می‌شود که جوابتان را بدهد. برای شروع البته بهتر است به نسخه صوتی بازی‌باز گوش کنید که علیرضا مثل همیشه برای تولیدش زحمت زیادی کشیده است. هدفون را هم فراموش نکنید تا بتوانید از تمام جزئیات استفاده کنید. علیرضا هم بازی را تا چند مرحله با شما پیش رفته و هم این که خلاصه‌ای از تنظیمات و کلید‌های میان‌بر را مرور کرده است. شما می‌توانید اس‌تی‌دبلیو را که خوشبختانه مدام هم در حال به‌روز‌رسانی است، از این لینک بارگیری کنید. این شما و این هم اوج هیجان با علیرضا!

[1] Survive the Wild (STW)

[2] Sam Tupy

[3] Andre Louis